Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Novosti

Filmske mutacije: Festival nevidljivog filma 04/Politike filmskog kustostva

Filmske mutacije: festival nevidljivog filma filmološki je projekt o modusima filmskog predstavljanja i tumačenja ili politikama filmskog kustostva, Gorgona, 1.do 5.2010.

Filmske mutacije: festival nevidljivog filma filmološki je projekt o modusima filmskog predstavljanja i tumačenja ili politikama filmskog kustostva, a to je i tema ovogodišnjeg programa i simpozija. Govorimo o politikama kao filmskom mnoštvu, o filmu jer se filmsko stoljeće dogodilo, o kustostvu zbog brige o drugom životu starog medija.

Ovogodišnji festival-simpozij odvijat će se od 1. do 5. prosinca u MSU-u s programima i predavanjima svjetskih filmologa: Alexandera Horwatha (direktor Austrijskog filmskog muzeja), Olafa Möllera (stalni kustos filmskog festivala u Oberhausenu), Nicole Brenez (profesorica na Sveučilištu Paris III) i Goa Hirasawe (predavač na tokijskom Sveučilištu Meiji-Gakuin) te filmskih autora Lecha Kowalskog i Klausa Wybornyja, koji će potaknuti raspravu i refleksiju o oblicima nekomercijalnog prikazivalaštva te o etici, estetici i politici siromašnog, manjinskog kustostva.

Posljednjih se godina među raspravama o digitalnosti, smrti i mutacijama analognog filma, iščekivanju arhivske i muzejske sudbine filma na celuloidnoj vrpci, izazovima s kojima će se filmski muzeji i arhivi suočiti u digitalnom dobu, utopijskoj ulozi muzeja u odnosu na tržište slika, javlja potreba za redefiniranjem pojma filmskog kustostva. Na simpoziju pod naslovom POLITIKE FILMSKOG KUSTOSTVA, čija će se prva faza održati u subotu 4. prosinca s početkom u 11 sati raspravit ćemo početne teze, povezane s ovogodišnjim filmskim programima, a razmišljanja, izjave i zaključke uključit ćemo u zbornik o odabranim povijesnim i suvremenim modusima filmskog predstavljanja i tumačenja.

U programu Nicole Brenez pod naslovom Postoji li uzaludnija aktivnost od pokazivanja slika otkrit ćemo lirski anarhizam u filmovima Pierrea Clémentija, a Lech Kowalski će predstaviti nekoliko radova, poput ranog punk filma D.O.A.: PRAVO NA ZRELOST o prvoj i posljednjoj američkoj turneji Sex Pistolsa, kao i najnoviji film KRAJ SVIJETA POČINJE JEDNOM LAŽI, koji je premijerno prikazan prije mjesec dana u Francuskoj kinoteci. U tom filmu Kowalski dekonstruira filmski klasik Roberta Flahertyja PRIČA IZ LOUISIANE iz 1948., (koji je financirala naftna kompanija Standard Oil), s internetskim aktualnostima o ekološkoj katastrofi na istome prostoru (British Petroleum je kupio nekadašnji Standard Oil). Lech Kowalski će zaključiti ovogodišnje mutacije, živom montažom, miksajući uživo poglavlja svojeg online filma-oka http://camerawar.tv, koji nastoji zahvatiti složenu stvarnost izvan proprocija jednog tradicionalnog filma.

U svojoj Zvučnoj selekciji Alexander Horwath predlaže povijesni obrat unutar nekih povijesti kratkog vremena, aktualizirajući uznemirujuću skrivenost austrijskog redatelja Gerharda Benedikta Friedla čije će filmove KNITTELFELD - GRAD BEZ PROŠLOSTI i JE LI WOLFF VON AMERONGEN POČINIO STEČAJNE PRIJESTUPE? izložiti unutar povijesne avangarde, a pokazati nam Vigoa i Vertova kao potencijalne nevidljive suvremenike.

Tajne materijalističkog filma otkrit će nam Olaf Möller u programu ekstravagantnog naziva Olafov svijet. Šetnja čudesnim bespućima nekonvencionalne i nekonformističke filmske estetike. Program otvara i temu politke, estetike i etike rada s "nađenim" i arhivskim materijalima: avangardni filmaš Klaus Wyborny predstavit će jednu od svojih POVIJESTI FILMA i održati predavanja o temporalnim strukturama filma i suvremenim adaptacijama ranih oblika filmske naracije.

Go Hirasawa će u svojem program Film & Situacije predstaviti japansko revolucioniranje umjetnosti, od japanske verzije situacionizma u filmu INABIN BIJELI ZEC o najradikalnijoj japanskoj performerskoj neoavangardnoj grupi NULTA DIMENZIJA, koji su svojim golim tijelima i ritualima osvajali urbane prostore 1960-ih, do političke filozofije Masaoa Adachija u filmu ZATVORENIK/TERORIST sa zatvorskim tekstovima Blanquija, Gramscija, Negrija.

Otvorit ćemo i blisko pitanje siromašnog, manjinskog kustostva izvedbenih umjetnosti. Petra Zanki i Tea Tupajić trodnevnom će performativnom instalacijom NULTA FAZA - kratkim uvidom u istraživalačku fazu projekta CURATORS' PIECE - predstaviti svoj koncept "osvajanja" zapadnog kustostva.

Međunarodni projekt FILMSKE MUTACIJE: FESTIVAL NEVIDLJIVOG FILMA pokrenut je 2007. u Zagrebu u suradnji s utjecajim filmolozima i filmskim kustosima iz različitih zemalja: Jonathanom Rosenbaumom (Chicago), Nicole Brenez (Pariz), Alexanderom Horwathom (Beč), Adrianom Martinom (Melbourne), Kentom Jonesom (New York) i Raymondom Bellourom (Pariz). Festival je nadahnut njihovim epistolarnim esejima o filmu koja su objavljena u knjizi FILMSKE MUTACIJE: PROMJENJIVO LICE SVJETSKE FILMOFILIJE, zajedno s tekstovima i istraživanjima koja su potaknula, naglašavajući da bi filmske mutacije trebalo proširiti izvan granica jednog projekta ili knjige.

Ovaj projekt podržava ERSTE Stiftung.

Program Filmskih mutacija:festivala nevidljvog filma ostvaruje se uz podršku: Ureda za kulturu, obrazovanje i sport Grada Zagreba, Hrvatskog audiovizualnog centra, Hrvatskog društva filmskih redatelja, Ministarstva kulture RH, Goethe Instituta Zagreba, Ureda za kulturu Grada Rijeke.

Partneri: Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu, Francuski Institut u Zagrebu, Austrijski kulturni forum, Austrijski filmski muzej, Multimedijalni institut mi2, Hrvatska kinoteka, Hrvatski filmski savez, Kultura promjene SC, Akademija likovne umjetnosti, Art-kino Croatia, Rijeka.

Kontakti:
Ivana Sansević, press, press@filmskemutacije.com
Tanja Vrvilo, umjetnička direktorica, 098 90 65 512, tanja@filmskemutacije.com
Jasna Žmak, umjetnička urednica, 098 17 25 805, jasna@ filmskemutacije.com

Ovdje možete preuzeti raspored projekcija Festivala filmskih mutacija:


Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.