Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Program

Predavanja o umjetnosti fotografije

U sklopu 4. dana fotografije Arhiva Tošo Dabac, ovaj tjedan vrsni poznavatelji medija fotografije govore o: djelatnosti fotokluba Zagreb i sjećanjima na Tošu, rastu grada zabilježenom na fotografijama nekoć i danas, počecima modne fotografije u nas, predstavit će se umjetnica Ana Opalić, a svima će biti zanimljiva izlaganja o tržištu fotografije i zaštiti autorskih prava.

120 GODINA FOTOKLUBA ZAGREB

Damir Tiljak, predsjednik Fotokluba Zagreb, Vladko Lozić, tajnik Fotokluba Zagreb

utorak, 13. 11. 2012. u 18.00 sati, Arhiv Tošo Dabac

Fotoklub Zagreb ove godine slavi 120 godina postojanja, što je izniman jubilej čak i u svijetu. Tijekom tog razdoblja kroz klub su, na različite načine, prošli gotovo svi znameniti hrvatski fotografi. Jedan od iznimno aktivnih članova bio je i Tošo Dabac koji se učlanio u Fotoklub davne 1933. godine i ostao je članom do smrti, a vjerovali ili ne ima još članova koji vam mogu pričati o njemu. Kroz zanimljivu povijest Fotokluba Zagreb vodit će nas mr.sc. Damir Tiljak i kao poseban gost tajnik kluba, Vladko Lozić.

GRAD, ODRŽIVOST, KULTURA – Kako je Zagreb postao veliki grad?

Feđa Vukić, dr.sc., izv. prof. na Studiju dizajna pri Arhitektonskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu

srijeda, 14. 11. 2012. u 18.00 sati, Dvorana Gorgona, MSU

Fotografija je medij koji zornije i neposrednije negoli ijedan drugi svjedoči o trenucima stvarnosti i o naknadnim promjenama nakon tog trenutka, sagledanim iz perspektive suvremenosti. Kada se u kadru nađu motivi iz života jednoga grada, onda je kroz vremensku distancu moguće uspostaviti horizont interpretacije, usporedbom snimljenog nekad, prije pedeset, sedamdeset ili više godina sa snimljenim danas. Tako je ovo predavanje zasnovano na komparativnoj analizi pojedinih mjesta u Zagrebu u objektivu Toše Dabca, motiva nastalih u rasponu od tridesetih do kraja pedesetih godina, s tim istim mjestima danas, snimljenim objektivom Katarine Perić i Negre Nigoević.

Analiza predstavlja dvije razine transformacije: onu od mjesta do motiva, odnosno stanje fizičkog urbanog konteksta koje u objektivu fotografa postaje ikonički motiv i drugu, onu od motiva do historiografske činjenice, kroz koju usporedba nekadašnjeg i današnjeg stanja snimljenog mjesta stvara materijal za interpretaciju. Mijene u gradu prate se u okviru urbanog eksterijera, na razini predmetne i komunikacijske okoline, a kako bi se stvorilo dostatno elemenata za uočavanje promjena u kulturi, gospodarstvu i ideologiji tijekom dvadesetog stoljeća u gradu Zagrebu.

Predavanje je nastalo kao dio aktivnosti Teorijsko dizajnerskog kolektiva T/D_K

FOTOGRAFSKA KRONIKA MODE U HRVATSKOJ

Marija Tonković, dr.sc., muzejska savjetnica u Muzeju za umjetnost i obrt, viša predavačica na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu

srijeda, 14. 11. 2012. u 19.00 sati, Dvorana Gorgona, MSU

Pojavom ilustriranog časopisa Svijet 1926. godine i časopisa Kulisa godinu dana poslije, i hrvatski fotografi započinju intencionalno snimati društvena događanja. Posebno će ih privlačiti elitne zabave u raskošnim gradskim interijerima. Franjo Mosinger, Antonija Kulčar (Foto Tonka), Milan Kaufmann i Josip Berner udarili su temelje naše modne fotografije kada su slučajne modele snimali na način ravan onodobnim europskim i američkim, odnosno, holivudskim uzorima. Druge će pak, poput Đure Janekovića i Toše Dabca, privlačiti raznovrsni svijet ulice. Njihove fotografije omogućavaju čitanje na jednoj drugoj razini, kao paralelne fotografske kronike kojom se rekonstruira način odijevanja u Hrvatskoj sinkrono svjetskim trendovima.

PREDSTAVLJANJE UMJETNIKA – ANA OPALIĆ, fotografkinja

četvrtak, 15. 11. 2012. u 18.00 sati, Arhiv Tošo Dabac

Umjetnica će predstaviti svoj fotografski rad po serijama fotografija, zatim projekte na kojima je radila/surađivala, web stranicu Suvremena hrvatska fotografija, dokumentarni film "Veseli svaki me kraj" koji upravo dovršava/montira… Usto, autorica će govoriti o projektu Centra za suočavanje s prošlošću – Osobna sjećanja na rat koji radi za udrugu Documenta i autodokumentarcu.

Ana Opalić rođena je 1972. godine u Dubrovniku. Diplomirala je televizijsko i filmsko snimanje na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Te godine nagrađena je kao najbolja mlada fotografkinja na izložbi Hrvatska fotografija ’97. Fotografije samostalno izlaže od 1991. godine. Od 2000. članica je Hrvatske Zajednice samostalnih umjetnika. Urednica je web portala „Suvremena hrvatska fotografija” (www.croatian-photography.com). Izlagala je na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Fotografije su joj u kolekciji Muzeja suvremene umjetnosti, Zagreb, Galerije umjetnina, Split, Centra d’Art i Natura-Katalonija, Centra Tyrone Guthrie, Irska, Galerije Heinz Bossert, Köln, Centro Culturale Teresa Orsola Bussa de Rossi, Italija, te u nekoliko privatnih zbirki.

FOTOGRAFSKO TRŽIŠTE

Helena Srakočić, FOCUS Consultancy, galeristica (London) , kolekcionarka, art dealer, savjetnica kolekcionarima

petak, 16. 11. 2012. u 18.00 sati, Arhiv Tošo Dabac

Fotografsko tržište se počelo ozbiljno razvijati 1970-ih kad fotografija doživljava konačni preporod. Kombinacijom povećane potražnje i umjetničke eksplozije (konceptualizam) mijenja se status fotografije koja postaje sve zanimljivija kolekcionarima i kao ulaganje.

Pratimo razvoj međunarodnog tržišta i uloge koje su muzeji, galerije, aukcijske kuće, velike svjetske korporacije i sami kolekcionari tijekom 1990-ih imali u stvaranju jakog tržišta koje je i u doba svjetske ekonomske krize i raznih recesija prošlog i ovog stoljeća opstalo i čak ojačalo.

Predavanje se osvrće na metode kolekcioniranja, izvora fotografskih printova te promjene u percipiranju fotografije kao jedne od važnijih umjetnosti 20. i 21. stoljeća.

UMJETNIČKA FOTOGRAFIJA I ZAŠTITA AUTORSKIH PRAVA

Saša Poldan, dipl. iur.

petak, 16. 11. 2012. u 19.00 sati, Arhiv Tošo Dabac

Danas je pitanje zaštite autorskih prava u području vizualnih umjetnosti, posebice fotografije, vrlo aktualno. Na to posebno utječe razvoj novih medija i novih mogućnosti kršenja autorskih prava, ali, na domaćem prostoru, i činjenica da se polako povećava svijest autora i drugih nositelja autorskih prava o nužnosti aktivnog sudjelovanja u njihovoj zaštiti. Pitanje ugovornog uređenja i zaštite autorskog prava atraktivno je za same autore, za druge nositelje autorskih prava, one koji ih stječu ili moraju steći odnosno za sve one koji u svom poslovanju ili djelovanju koriste fotografiju. Ovom prilikom posebno ćemo se osvrnuti na umjetničku fotografiju i posebne oblike kršenja autorskih prava i njihove zaštite.

Ulaz na sva predavanja je slobodan.


Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.