Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Novosti

FILMSKE MUTACIJE: ŠESTI FESTIVAL NEVIDLJIVOG FILMA - SLIKA KATARZE

srijeda, 12. 12. 2012. u 19:00

Otvorenje Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma s autorom Martinom Arnoldom i filmologom Jamesom Leom Cahillom

KINONAPADAJI Martina Arnolda (oko 70 min)

1. pièce touchée (Martin Arnold, 1989, 16mm, zvuk, c/b, 16 min)
2. passage à l’acte (Martin Arnold, 1993, 16mm, zvuk, c/b, 12 min),
3. Alone. Life wastes Andy Hardy (Martin Arnold, 1998, 16mm, zvuk, c/b, 15 min)
4. Deanimated: The Invisible Ghost (Martin Arnold, 2002, video, zvuk, c/b, 10 min, isječak)
5. Haunted House (Martin Arnold, 2011, DigiBeta, zvuk, boja, 4 min)
6. Shadow Cuts (Martin Arnold, 2011, 35mm, zvuk, boja, 4 min)
7. Soft Palate (Martin Arnold, 2011, DigiBeta, zvuk, boja, 3 min)
8. Self Control (Martin Arnold, 2011, 35mm, zvuk, boja, 4 min)


20.30 Program Jamesa Lea Cahilla - Tajna povijest filMA I:
KINONAPADAJI (oko 70 min)


1. Neuropatologija | La Neuropatologia (Roberto Omegna & Camillo Negro, 1908, nijemi, c/b, 10 min, isječak)
2. Kako radi komarac | How a Mosquito Operates (Winsor McKay, 1912, video, nijemi, c/b, 6 min)
3. Sekvenca u boji | Color Sequence (Dwinell Grant, 1943, 16mm, bez zvuka, boja, 3 min)
4. Usporedbe epileptičkih napada | Epileptic Seizure Comparison (Paul Sharits, 1976, 16mm, zvuk, boja, 30 min)
5. 1-9 (Mary Billyou, 2007, Betacam, bez zvuka, c/b, 8 min)
6. Crno bijeli tryppovi broj četiri | Black and White Trypps Number Four (Ben Russell, 2008, 16mm, zvuk, c/b, 11 min)


SUBOTA, 15. 12. 2012.

11:00 Simpozij, razgovor: SLIKA KATARZE

19:00 FILM Pedra Coste
Kosti | Ossos | Bones (Pedro Costa, 1997., 35mm, zvuk, boja, 94 min)

21:00 Probne snimke i bagatele
6 bagatela | 6 Bagatelas | 6 Bagatelles (Pedro Costa, 2003., Beta SP, zvuk, boja, 18 min)
Probne snimke - role #4, #18 | Screen Tests - Reels #4, #18 (Andy Warhol, 1964.-1966., 16mm, bez zvuka, c/b, 80 min)


NEDJELJA, 16. 12. 2012.

19:00 Izvođenje filma
Tengu hajka | 天狗退治 | Tengu Hunt (Noburo Ofuji, 1934., 35mm, nijemi, benshi: Ichiro Kataoka, glasovir: Damir Prica Kafka; c/b, 10 min)
Jirokichi, štakor | 御誂治郎吉格子 | Jirokichi the Rat (Daisuke Ito, 1931., 35mm, nijemi, benshi: Ichiro Kataoka, glasovir: Mia Elezović, violončelo: Johannes Nauber; c/b, 79 min)

21:00 FILM Pedra Coste
Marširajuća mladost | Juventude em marcha | Colossal Youth (Pedro Costa, 2006., 35mm, zvuk, boja, 154 min)

Cijeli program možete pogledati na: www.filmskemutacije.com

Više informacija:
Tanja Vrvilo tanja.vrvilo@gmail.com +385 98 906 5512
Diana Meheik diana.meheik@gmail.com +385 98 977 3837
Film-protufilm u.o. | Vinogradska cesta 21 | HR - 10000 Zagreb

O ovogodišnjem festivalu:
Prije četiri godine, 12. 12. 2009. program Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma prvi je put gostovao u Muzeju suvremene umjetnosti, dan poslije otvorenja Muzeja, predstavivši s glavnim gostom Harunom Farockijem koncept Instalacija za kino. Sljedeće godine predstavili smo programatske Politike filmskog kustostva, a prošle zime program Etičke točke filma.

Kada je propala filmska katarza? - pitanje je kojim Filmske mutacije: šesti festival nevidljivog filma najavljuju ovogodišnji zimski program SLIKA KATARZE, aktualizirajući Godardovo pitanje o vremenu propasti pogleda. U žarištu našeg pogleda su dva specifična katarktička modusa: filmski close-up i cut-up u filmskim i video radovima Pedra Coste i Martina Arnolda, dvojice autora koji poput prvih izumitelja i magičara Lumièrea i Mélièsa iskupljuju fizičku i umjetničku stvarnost suvremenog filma.

U srijedu, 12.12. 2012. u 19:00 u programu otvorenja KINONAPADAJ u Muzeju suvremene umjetnosti prikazat ćemo opus visokog intenziteta Martina Arnolda, poznatog po opsesivnim preradama nađenih filmova, tragova zazornosti u nekoć najutjecajnijoj kinematografiji svijeta, filmskom sustavu holivudskih studija i žanrovskog filma. Od kasnih 1980-ih Arnoldov filmski stroj spaja u svom treptećem filmu naslijeđa filmske (neo)avangarde, od austrijskog strukturalnog filma čiju filmsku jedinicu čini jedna sličica do američkog vizionarskog filma found footagea. Stvari ostavljaju tragove, što možemo naučiti promatrajući te tragove u radu s našom filmskom memorijom? I što se može postići restrukturiranjem snimljenog materijala koji je već dio našeg filmskog naslijeđa? - pitanja su Martina Arnolda, ali i kustosa Jamesa Lea Cahilla koji će u drugom programu iste večeri otkriti Tajnu povijest filMA (ili malu povijest filmske neuropatologije) slijedeći stoljetnu genealogiju Arnoldovih eksperimenata i potisnutih filmskih simptoma.

Novije video petlje Martina Arnolda, umjetnika koji sve više radi video instalacije za galerijske prostore snimke su kratkog spoja iz ikoničkih američkih crtića. Katarktička energija izvornog materijala preusmjerena je u kataleptičku povratnu petlju tijela koja pokušavaju zadržati cjelovitost i koja se raspadaju. Tijela izražavaju frustraciju, tjeskobu i užas, ali i neobični erotizam, krhkost i ranjivost. Fragmentirani dijelovi tijela - usta koja hrču, rasplesani jezik, ruke u rukavicama, stopalo bez noge i treptajuće oči - izvode pojavljajuće geste i zatim nestaju u mrklo crnom ponoru, da bi se ponovno pojavili i ponovili svoje sizifovske dužnosti. Zvižduci i hrkanje, krikovi koji lede krv i omamljujući rondo kratkih glazbenih fragmenata pojačavaju vrtoglavi efekt möbius-petlji. Nakon što pogledamo filmove u fokusiranom prostoru Gorgone, Arnoldove će četiri video instalacije Ledeni zagrljaj biti izložene u Galeriji Klovićevi dvori.
Dvodnevni program u Kinu SC 13. i 14. 12. 2012. predstavlja film Kojija Wakamatsua o danu kada je Yukio Mishima odabrao svoju sudbinu te razvija kustosku potragu filmologa Jamesa Lea Cahilla kroz 30-ak eksperimentalnih radova od početka prošlog stoljeća do suvremenog filma u programima: Retuširano, reanimirano, opsjednuto i Deanimacije: Mjesta kućnih bolesti - o prostorima izočnosti, praznina i izolacija.

Program u subotu 15.12. i nedjelju 16.12. odvijat će se u Muzeju suvremene umjetnosti, a kao i svake godine počinje s našim simpozijem - razgovorom. Ovogodišnju temu SLIKA KATARZE nastavljamo s filmovima Pedra Coste koji ostavljaju tragove o iskustvu dijeljenja života i vremena, zajedničkom svjedočanstvu stvarnosti s lisabonskim imigranatima sa zelenortskog otočja. Goli život u slamu Fontainhas njegov je atelje, a ujedno i sablasni arhiv o predgrađu koje više ne postoji. Ponovno otkrivamo što je film, kao što je to vidio prvi povjesničar filma: mrtvi i odsutni koji ustaju i prolaze između izvora svjetlosti i bjeline platna. Etička gesta zatvaranja vrata stvara antagonizam između filma i gledatelja čije stvarnosti nisu više povezane izravnim oblikom empatije ili identifikacije i koji se osjećaju i nalaze u nelagodnom položaju svijeta. Prikazat ćemo filmove koje je odabrao sam autor: Kosti, 6 bagatela, Ne mijenjaj ništa, Marširajuća mladost i Naš čovjek.

Osim što njegovi filmovi otkrivaju bogato naslijeđe igrano-filmske povijesti i što politike njegovog dugotrajnog bivanja i rada s imigrantima u siromašnom predgrađu Lisabona aktualiziraju metode dokumentarnog snimanja, on je jedan od filmskih umjetnika koji sve češće rade video instalacije za galerijske prostore suvremene umjetnosti, za prikazivanje i gledanje izvan kina. Time Costin rad, unatoč tome što on sam ističe njegovo filmsko podrijetlo otvara mnoga pitanja o novim modusima proizvodnje (digitalne stvarnosti) i prikazivanja. Nedavna retrospektiva njegovih filmova u kino dvorani muzeja Tate Modern (jesen 2009.) njegovom je imenu dodatno dala na snazi u kontekstu suvremene umjetnosti. O širokom utjecaju njegovog rada govori i upravo otvorena instalacija u Haru muzeju suvremene umjetnosti u Tokiju pod naslovom MU, nadahnuta filmovima Yasujira Ozua, koja povezuje strukture dugog vremena i privremenog prostora u njegovim snimkama s radom portugalskog skulptora Ruia Chafesa.

Za subotu 15.12., uz krupne planove iz Costinih filmova najavljujemo atrakciju filmske fotogenije Probne snimke Andyja Warhola, role br. 4 i br. 18 u kojima će svoje vrijeme sa nama podijeliti: Nico, Dennis Hopper, Lou Reed, Susan Sontag, John Cale, Star of the Bed, John Giorno, John Palmer, Richard Markowitz, Rosebud, Chip Monc i drugi stanovnici Warholove tvornice.

U nedjelju 16.12., vrhunac programa je Izvođenje filma, nastavak suradnje s japanskim izvođačem za nijeme filmove benshijem Ichirom Kataokom, koji će zajedno s glazbenicima izvoditi "glas i glazbu izvan filma" za animu Tengu hajka, redatelja Nobura Ofujija (glazba: Damir Prica Kafka, Igor Pavlica) i Jirokichi, štakor redatelja Daisukea Itoa, jidai-geki o tragičkom antijunaku, pljačkašu bogataša iz Edo razdoblja (glazba: Mia Elezović, Johannes Nauber).

PROGRAM SIMPOZIJA realizira se u suradnji s Akademijom dramske umjetnosti i Akademijom likovnih umjetnosti, Muzejom za suvremenu umjetnosti, Galerijom Klovićevi dvori i Velesajmom kulture SC-a:

1) Predavanje Jamesa Lea Cahilla: "Poduke čarobnjakova učenika: razmišljanja o novijem radu Martina Arnolda" na Akademiji likovnih umjetnosti
u četvrtak 13. prosinca u 16:00
2) Benshi radionica Ichira Kataoke na Velesajmu kulture u MM centru
u četvrtak 13. prosinca od 10:00 - 17:00
3) Razgovor s Pedrom Costom na Akademiji dramske umjetnosti
u petak 14. prosinca u 17:30
4) Razgovor s Pedrom Costom na Akademiji likovnih umjetnosti
u nedjelju 16. prosinca u 16:00
5) Razgovor s Martinom Arnoldom povodom otvaranja instalacije Ledeni zagrljaj u Galeriji Klovićevi dvori u petak 14. prosinca u 12:00
6) Predavanje Martina Arnolda "Remake remakea" na Akademiji likovnih umjetnosti
u petak 14. prosinca u 17:30;
7) Simpozijski razgovor "Slika katarze" u Muzeju suvremene umjetnosti
u subotu, 15. prosinca u 11:00

Dio programa Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma 2012.-2014. realizira se u sklopu partnerskog projekta TIMeSCAPES: Slike i izvedbe vremena u kasnom kapitalizmu. Cilj projekta je istražiti i kroz umjetničku produkciju obraditi temu vremena, koja presijeca kroz umjetnost, društvo i ekonomiju: izvedbene dramaturgije vremena, temporalno iskustvo koje nam nude tehnologije te strukture radnog vremena u različitim ekonomskim kontekstima.

Ovaj projekt podržava ERSTE Stiftung.

Film-protufilm je suorganizator TIMeSCAPES projekta partnera BADco. (Zagreb), Maska (Ljubljana), Science Communications Research (Beč), Teorija koja hoda (Beograd) i Film-protufilm (Zagreb). Projekt TIMeSCAPES je podržan od programa Kultura Europske zajednice.

Program se ostvaruje u produkciji umjetničke organizacije Film-protufilm uz podršku: Ureda za kulturu, obrazovanje i sport Grada Zagreba, Hrvatskog audiovizualnog centra, Ministarstva kulture RH, Ministarstva poduzetništva i obrta RH, Odjela gradske uprave za kulturu Grada Rijeke, Instituta français i Kulture promjene SC.

Partneri: Muzej suvremene umjetnosti, Galerija Klovićevi dvori, Velesajam kulture - Kultura promjene SC, Akademija dramske umjetnosti, Akademija likovnih umjetnosti, Hrvatska kinoteka, Hrvatski filmski savez (Zagreb); Art-kino Croatia (Rijeka), Slovenska kinoteka (Ljubljana); Jugoslovenska kinoteka (Beograd), Institut français (Zagreb), Österreichisches Filmmuseum (Beč), National Film Center i The National Museum of Modern Art (Tokio).


Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.