Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Novosti

Izložba “Braća Brkan: Ostvarenje neostvarivog – fotografije iz Zbirke MSU-a”

Galerija Adris, Rovinj, u sklopu Rovinjskih foto dana

7. lipnja – 24. lipnja 2013.

Kada u kontekstu povijesti hrvatske fotografije spominjemo "zadarski fotografski krug", ili "zadarsku fotografsku školu", odmah nam se nameće sintagma "braća Brkan", koja se udomaćila već početkom poratnih godina prošloga stoljeća.

Fascinantno je kako su braća Brkan, u vrijeme poslijeratne oskudice i sasvim izvjesne intelektualne izolacije, u doba nepostojanja izlagačko-kritičarskog sustava i kritične umjetničke mase, uspjeli stvoriti i objaviti djela nesumnjive antologijske kvalitete, djela koja su označila prijelomni trenutak u hrvatskoj fotografiji te formirali prepoznatljiv fotografski stil. Valja se osvrnuti i na činjenicu da su braća Brkan išla protiv struje svog vremena stvarajući jedinstveni izlagački fenomen. U doba propisanih pravila o umjetničkom stvaranju, u vrijeme apsolutne poslušnosti dogmatskom pristupu stvaralaštvu, braća su dosljedno, razvijajući vlastite fotografske geste stvorili sugestivni autorski opus.

Izložba braće Brkan predstavit će tridesetak radova koje karakterizira vješto zapažanje i izdvajanje detalja te svojevrsno prevođenje u metaforički svijet autora. Riječ je o posebnom i jedinstvenom pristupu stvarnosti koji odabrane prizore čini istodobno stvarnim i nadrealnim, svakodnevnim i izvanrednim.

Zvonimir, mlađi brat, svoj je fotografski opus započeo krajem četrdesetih godina u duhu fotografskog neorealizma koji je u njegovim djelima poput "Spomenika Velom Joži“ u hrvatskoj fotografiji dosegnuo neke od vrhunaca tog fotografskog izraza. Godine 1954. Zvonimir Brkan snimio je glasovitu fotografiju "Iz Lilliputa" za koju je dobio mnoge značajne nagrade. Slavna fotografija, koja se danas nalazi u stalnom postavu zagrebačkog Muzeja suvremene umjetnosti, dobila je brojna međunarodna priznanja dok na hrvatskoj fotografskoj sceni, u vrijeme dominacije društveno angažirane fotografije, još nije bila prepoznata.

U djelu Zvonimira Brkana značajno je to što je gotovo sva svoja djela stvorio u Zadru, u neposrednoj blizini svog obiteljskog doma. I brat Ante stvorio je jednu od antologijskih hrvatskih fotografija zahvaljujući gradu Zadru. Naime, tijekom posjeta Zadru u svibnju 1964. Alfred Hitchcock, promatrajući zalazak sunca s prozora sobe tadašnjeg hotela Zagreb zapisao je sljedeće: "Zalazak Sunca u Zadru najljepši je na svijetu i neusporedivo je ljepši od onog u Key Westu na Florid“. Sljedećeg jutra slavni je režiser stao pred objektiv velikog zadarskog fotografa Ante Brkana, koji je tada snimio jedan od najboljih režiserovih portreta.

Neupitan je njihov doprinos snažnijoj vidljivost fotografske umjetnosti kako na domaćoj tako i na međunarodnoj sceni. Braća su Brkan, naime, izlagali na gotovo 300 fotografskih salona širom svijeta te dostigli najviša priznanja u domeni umjetničke fotografije. Obojica su nositelji titule Excellence FIAP (Federation Internationale de l'Art Photographique) te su obojica primili najviša hrvatska priznanja u fotografskom području, nagradu Tošo Dabac.

Kustosku koncepciju i odabir radova potpisuje Leila Topić, kustosica-voditeljica Zbirke fotografije MSU.


Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.