Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Novosti

In memoriam Boris Demur 1951. – 2014.

Boris Demur bit će pokopan u petak, 20. lipnja, u 12.30 sati na groblju u Markovu polju.

"Spiralno slikanje je spiralni prirodni događaj, jednostavan i istinit. Motiv spirale je u stvari prirodni proces, a taj proces je postao metodom moga slikarstva" – Riječi su nedavno preminulog umjetnika Borisa Demura. I premda mnogi izjednačavaju njegovu umjetničku praksu s motivom spirale, Demurovi radovi u početku karijere imaju obilježje konceptualne umjetnosti, a kasnije se u skladu s duhom vremena Demur se usmjerava na primarno slikarstvo. Krajem sedamdesetih godina tekst i sliku spaja u tautološke kompozicije kojima istražuje smisao i položaj slikarstva i vizualne umjetnosti unutar lokalnog društveno–političkog i opće civilizacijskog diskursa. U 1983. godini otkriva motiv spirale kojim se od tada isključivo bavi. Demur spiralu u svom stvaralaštvu postavlja kao konačnu formulu i simbol univerzalne kauzalnosti kojim uspijeva objediniti sve svoje ontološke, kozmičke i duhovne preokupacije. K tomu, Boris Demur je jedan od osnivača Grupe šestorice autora (1975.–1981.) s kojom je inaugurirao javne akcije i izložbe u javnom prostoru kao reakciju na konzervativnost javnih kulturnih institucija. Kompoziciju “ETO”, riječ–sliku kako je Demur naziva, izveo je uz pomoć kolege Anđelka Hundića za vrijeme javne akcije na tadašnjem Trgu Republike. Žanr i ciklus “riječi–slika” izjednačavanjem značenja riječi s činom slikanja izražava nastojanje njegove generacije da prekinu s bilo kakvim mimetičkim, narativnim, ideološkim ili manipulativnim funkcijama slikarstva i umjetnosti uopće. Kako je sam Demur i osobno ustvrdio, borba njegove generacije za “čistu”, konkretnu umjetnost ujedno je značila i borbu za pravedno društvo slobodno od manipulacije, eksploatacije i ideologije.

Boris Demur rodio se 1951., u Zagrebu, diplomirao je pri zagrebačkom ALU u klasi Raula Goldonija 1975. godine, a grafiku u klasi Alberta Kinerta 1977. godine. Bio je suradnik Majstorske radionice Ljube Ivančića (1975–1977). Široko međunarodno priznaje stekao je nakon izložbe na 23. internacionalnom bijenalu u Sao Paolu 1996. Njegovi radovi nalaze se u svim važnim nacionalnim izlagačkim ustanovama uključujući i Muzej suvremene umjetnosti.


Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.