Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Novosti

Gostovanje retrospektive Julija Knifera „Bez kompromisa“

Muzej likovnih umjetnosti Osijek, otvorenje u četvrtak, 12. ožujka u 19 sati

U Muzeju likovnih umjetnosti Osijek, u četvrtak 12. ožujka 2015 u 19 sati, otvara se retrospektivna izložba Julije Knifer: Bez kompromisa, umjetnika koji je svojim nekonvencionalnim pristupom mediju slikarstva obilježio drugu polovicu 20. stoljeća. Izložba u organizaciji Muzeja suvremene umjetnosti Zagreb u suradnji s Muzejom likovnih umjetnosti Osijek gostuje u rodnom gradu Julija Knifera.

Osječki postav neprimjetno je umanjena izvorna i integralna verzija prvog cjelovitog predstavljanja stvaralaštva Julija Knifera u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu. Osječka publika imat će mogućnost vidjeti i doživjeti izložbu čiji postav je prilagođen prostoru, ali i proširen djelima iz fundusa Muzeja likovnih umjetnosti. Izložba broji preko dvjesto radova iz različitih razdoblja, nastalih u svim tehnikama i materijalima koje je umjetnik koristio - ulja na platnu, crteža olovkom, kolaža, grafičkih listova, urbanih intervencija i dnevničke bilješki. Konačno, izložba će pojasniti i toliko često ponavljano pitanje, kako i kojim putem je Julije Knifer došao do prepoznatljivoga znaka svoga slikarstva.

Julije Knifer u svijetu umjetnosti postao je prepoznatljiv po geometrijskoj formi meandra do kojega dolazi početkom šezdesetih godina tragajući za krajnjom redukcijom svih izražajnih elemenata : „U roku od nekoliko mjeseci došao sam takoreći do kraja, to jest do crnobijele slike (koju sam nazvao anti-slikom), do meandra od kojeg se dalje jednostavnije ne može.“

Težeći svođenju izraza na što jednostavnije oblike još za vrijeme studija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu (1951-1957), usvojenim jezikom kubizma od prepoznatljivih motiva iz stvarnosti (pejzaža, portreta) kreće prema posve apstraktnom izrazu. No, sve ono što će se poslije ponavljati u njegovu radu, navijestio je još prije upisa na akademiju, serijom Autoportreta koji kontinuirano nastaju nekoliko godina za redom (1949-1952) kao svojevrsni dnevnički zapisi.

Krivudava rijeka meandar u likovnoj umjetnosti postala je sinonim vječnog protjecanja života. No, Julije Knifer taj će arhajski simbol dopuniti vlastitim, individualnim tumačenjima, otvarajući najjednostavnijim mogućim, ali krajnjim i suprotstavljenim vizualnim sredstvima složena pitanja o ljudskoj egzistenciji. „Vjerojatno sam svoje posljednje slike već načinio, a prve možda nisam.“ - rečenica koja se logikom meandra neprestano ponavlja u njegovim zapisima iz 1976, daje nam ključ za ulazak u svijet u kojemu kronologija i kontinuitet nemaju nikakvo značenje.

Morfologiju oblika do kojega dolazi početkom šezdesetih godina tragajući za kraj­njom redukcijom svih izražajnih elemenata, Julije Knifer u Zapisima objašnjava nizom činjenica koje se povremeno posve ili s neznatnim varijacijama ponavlja­ju pa na kraju cijeli njegov iskaz počinje nalikovati na misaoni meandar. Prem­da početkom šezdesetih donosi beskompromisnu odluku o doživotnom slikanju meandra koju je odmah objavio svojim kolegama gorgonašima, tom obliku poriče filozofsku, pikturalnu i dekorativnu narav, svodeći ga tek na vizualnu činjenicu. Usprkos tome, od onoga trenutka kada se pojavio, meandar postaje znak kojemu tumači njegova djela ne prestaju pripisivati upravo suprotno - simbolička, pa i filozofska tumačenja.“

(Radmila Iva Janković, Nekoliko uvodnih digresija,

katalog retrospektive Julije Knifer, Bez kompromisa, 2014.)

Kustosica izložbe / Curator exhibition: Radmila Iva Janković

U suradnji s: Ana Knifer

Stručni savjetnik: Prof. Dr. Zvonko Maković

Postav izložbe:Radmila Iva Janković, Ana Knifer, Vlastimir Kusik, Valentina Radoš, Igor Loinjak


Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.