Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Novosti

Kino umjetnika: Oliver Ressler i rad na Medijskoj fasadi

Dvorana Gorgona, petak, 10. 4. 2015. u 19 sati

Međunarodno priznati austrijski filmaš Oliver Ressler prikazat će tri filma u sklopu muzejskog programa Kino umjetnika, u petak, 10. travnja, u 19 sati, u multimedijskoj Dvorani Gorgona MSU-a.

Riječ je o recentnim kratkim filmovima ”TheVisibleandtheInvisible” (20 min, 2014), ”LeaveItintheGround” (18 min, 2013) i“The Right of Passage“ (19 min, 2013. (sa Zanny Begg). Svi filmovi su na engleskom jeziku.

Nakon projekcije bit će razgovor s umjetnikom u kojem će sudjelovati Selma Banic, izvedbena umjetnica i aktivistica, Branka Benčić, kustosica i Goran Dević, filmaš. Razgovor će moderirati Leila Topić, autorica programa.

Oliver Ressler (r. 1970) umjetnik je i filmski stvaralac, poznat po svojem aktivističkom angažmanu, instalacijama i intervencijama u javnom prostoru kojima propituju neuralgične točke globaliziranog društva poput anomalija u ekonomiji, demokraciji ili globalnim klimatskim promjenama te istražuje modele društvenih alternativa postojećem poretku. Izlagački je također iznimno aktivan te je u 2014. predstavio nekoliko samostalnih izložbi poput one u Shedhalle u Zürichu i Lentos muzeju u Linzu, a nedavno je otvorena i njegova samostalna izložba u berlinskom NBK-u (Neuer Berliner Kunstverein).

Iz kritika o Resslerovu radu:

Gregory Sholette: "Poput drugih umjetnika koji se žele izravno uključiti u političku sferu, Ressler estetici pristupa praktično, kao setu alata za obavljanje posla. U tom smislu, njegovo se djelo može jednog dana sastojati od plakata i videa, sljedeći dan uključivati arhitekturu, a idući dan iskoristiti organizacijske i pedagoške situacije za pokretanje javne rasprave i debate. [ ... ] Ressler prisvaja kretanje naprijed i natrag između različitih prostora, kombinirajući fikciju i ne-fikciju čime naglašava opasnost koju umjetnici mogu predstavljati za poredak stvari."

Marco Scotini: "Ressler je jedan od onih iz nove generacije umjetnika koji djeluju u 'sivoj zoni' koja postoji između umjetnosti i politike, koji stvaraju projekte o raznim društvenim temama koristeći različite medije. No, ono čime se posebno izdvaja Resslerov rad u usporedbi s drugima i što ga je dovelo do međunarodnog ugleda, uloga je političkog aktivista koju preuzima kroz svoja dokumentarna i društvena istraživanja, kroz smišljanje slogana i objavljivanje kampanja koje su korisne za mnoge i kroz različite vrste političkog djelovanja i društvenog sukoba, te naposljetku kroz konferencije, publikacije, kontra-informativne kampanje i izložbe na kojima su sabrani rezultati njegovih istraživanja."

Medijska fasada, 9. 4. - 17. 4. 2015.

Rad Olivera Resslera na Medijskoj fasadi MSU-a na prvi pogled čini se kao da ne koristi sve mogućnosti triju golemih LED-zaslona na zapadnoj fasadi zgrade. Premda se medijska fasada obično koristi za tehnički složenije projekte, Resslerov 3-kanalni site specific rad negira prirodu medija jer predstavlja tri statična teksta na tri dijela fasade.

Dva od tri teksta su parole nastale u određenom povijesnom kontekstu, ali će ih na fasadi šira publika vjerojatno povezati s trenutnim političkim i gospodarskim teškoćama nove članice Europske unije.

Slogan "Elections are a con" – „Izbori su prevara“ nastao je u svibnju 1968. u Parizu. Čini se da je ponovno dobio posebnu važnost u ovim vremenima stalne ekonomske krize, u kojoj sustav predstavničke demokracije postaje sve manje i manje osjetljiv na interese biračkog tijela, nego je ponajprije usmjeren na interese banaka, korporacija i bogatih. Walden Bello kaže da je zapadna demokracija idealna situacija u kojoj se osigurava kontinuitet rasta moći elita, jer im omogućuje međusobno natjecanje, a istovremeno osujećuje razvlaštene, osiromašene i radnike, dok im, paradoksalno, nudi iluziju sudjelovanja u političkom procesu.* U tom sustavu izbori su postali besmisleni ritual, jer samoprozvane političke i ekonomske elite donose stvarne odluke daleko od javnih rasprava.

Slogan "Property is theft" - "Vlasništvo je krađa" potječe iz knjige francuskog anarhista Pierra Josepha Proudhona iz 1840. Proudhon je tvrdio da se nekorišteno zemljište ne može smatra nekretninom, jer se pravo na zemlju može posjedovati samo ako se koristi, smatrao je da se radom zemlja stječe kao legitimni vid imovine. Današnja "akumulacija razvlašćivanjem" oblik je prisvajanja koji ne uključuje ponajprije stvaranje bogatstva nego prisvajanje postojećeg bogatstva, najčešće od siromašnih ili od javnog sektora, čime taj slogan postaje savršen za ponovnu upotrebu u kontekstu globalnog kapitalizma.

Treći slogan "Blok or slow power“ – „Blokiraj ili uspori moć" poziva ljude da postanu aktivni i da se uključe u društvene pokrete koji pokušavaju zaustaviti antidemokratske težnje usmjerene protiv života ljudi.

* Cf. David McNeill u 8-kanalnoj video instalaciji Što je demokracija?, Oliver Ressler, 2009.

Projekt je ostvaren u suradnji s Austrijskim kulturnim forumom.

KINO UMJETNIKA programska je aktivnost MSU-a pokrenuta 2012. godine kojom Muzej predstavlja suvremene umjetnike i njihove filmske i video opuse nastale u prostoru presijecanja suvremene umjetnosti i kinematografije, filma i vizualnih umjetnosti. Program projekcija uz razgovore sa sudionicima predstavlja recentne filmske/video radove izvan konteksta društvene proizvodnje zabave i spektakla, nadopunjava programsku koncepciju MSU-a i popunjava deficit prezentacije ove hibridne forme. Kino umjetnika usmjereno je na intenziviranje dijaloga i suradnje na kulturnoj sceni grada, povezivanje umjetnika, kustosa, kritike i publike, te pridonosi aktivnoj internacionalizaciji umjetničke scene zaokupljene medijima pokretnih slika.

Voditelj projekta: Tihomir Milovac

Kustosica: Leila Topić


Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.