Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Novosti

Predavanje Antonije Mlikote: Otti Berger - tekstilna dizajnerica, teoretičarka, pedagoginja, inovatorica

utorak, 16. 6. 2015. u 17 sati, izložbeni prostor

Predavanja uz izložbu „Bauhaus – umrežavanje ideja i prakse“

Otti Berger - tekstilna dizajnerica, teoretičarka, pedagoginja, inovatorica

„…Sada imamo analizu tkanine! No ovdje bismo mogli kazati poput slikara Kleea: Intuicija je još dobra stvar! – Naime, valja slušati tajne tkanine, slijediti zvukove materijala. Strukturu ne treba obuhvaćati samo mozgom, nego i osjetiti podsviješću; tako bismo doznali za specifičnost svile - toplinu, ili umjetne svile - hladnoću. Shvatit ćemo grubost konoplje ili vune, boja počinje odzvanjati u materijalu, a ja kažem: zvuk boje u materijalu je bogatiji od bilo kojega odjeka boje“, citat: Berger Otti, Stoffe in Raum, časopis „ReD“, br. 5, (143-145) 1930, Prag, str. 145.

Hrvatska dizajnerica iz Tekstilne radionice Bauhausa, Otti Berger, ime je o kojem se u posljednjih nekoliko godina sve više govori, ona je svojim umjetničkim talentom, ambicioznim radom, novim tehnološkim i dizajnerskim rješenjima zauzela važno mjesto u povijesti tekstilnog dizajna, ali i škole Bauhaus, kao i u pregledima razvoja europske i hrvatske umjetnosti u prvoj polovici dvadesetog stoljeća. Njezino ime susrećemo u svakom ozbiljnijem pregledu povijesti i rada Buahaus škole, osobito u razdoblju njezinog djelovanja u Dessau. Istraživanje njezina naslijeđa iznimno je važno jer se danas sve češće istražuje rad tekstilne radionice i dizajnera koji su i u Bauhausu, a i nakon njega, bili poprilično marginalizirani. U Tekstilnoj radionici Buhausa, Otti Berger najprije je studirala, a poslije je i predavala, te ju je u jednom kratkom razdoblju i vodila. Već za vrijeme školovanja, njezina tekstilna rješenja se počinju proizvoditi u nekoliko tvornica, brojni poznati časopisi pišu o njezinu radu, objavljuju kritičke osvrte na tekstil. Svoj dizajn je potpisivala malim slovima o. b., na svim izložbama na kojima je sudjelovala inzistirala je da se uz ime Bauhaus škole navede i ona kao autorica. O njezinoj uspješnosti i popularnosti svjedoči i činjenica da se nakon izložbe o stanovanju održane 1934. godine u Zürichu namještaj Alvara Alta mogao naručiti presvučen upravo njezinim tekstilom. Nakon odlaska s Bauhaus škole, Otti Berger je otvorila vlastiti tekstilni atelje, otti berger atelier für textilien, stoffe für kleidung und wohnung möbel-vorhang – wandstoffe bodenbelag u Berlinu, ali je vrlo brzo, zbog židovskog podrijetla, dobila zabranu rada i morala je trajno zatvoriti vrata berlinskog ateljea. Otti Berger jedna je od rijetkih bauhausovaca koja je zatražila i nakon višegodišnje borbe uspjela dobiti zaštite patenata za nekoliko svojih inovativnih tekstila. Usprkos sve nepovoljnijim prilikama na tržištu, ona je neumorno i dalje radila, u jednom kratkom razdoblju boravila je u Engleskoj i tamo pokušavala naći posao. Na žalost, to joj nije uspjelo, kao ni pokušaj odlaska u Ameriku gdje ju je čekao posao na novom Bauhausu kao i zaručnik Ludwig Hillberseimer. Pred sam kraj Drugog svjetskog kraj rata, u travnju 1944. godine odvedena je iz rodnog Zmajevca u Baranji zajedno s obitelji u koncentracijski logor Auschwitz gdje je ubijena.

dr. sc. Antonija Mlikota

Antonija Mlikota završila je studij povijesti umjetnosti i sociologije na Sveučilištu u Zadru. Od 2005. godine zaposlena je kao znanstvena novakinja na Odjelu za povijest umjetnosti Sveučilišta u Zadru, na projektu dr. sc Vinka Srhoja „Likovna umjetnost i likovna kultura 19. i 20. stoljeća u Dalmaciji“, a od 2007. na projektu „Likovna umjetnost i likovna kultura 19., 20. i 21. stoljeća u Dalmaciji“ istog istraživača. Godine 2009. zaposlena je na Odjelu za povijest umjetnosti sveučilišta u Zadru u statusu asistentice. Poslijediplomski doktorski studij povijesti umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu upisala je 2007. godine. Doktorirala je 2013. s temom „Obnova izgradnja povijesne jezgre Zadra nakon razaranja u Drugom svjetskom ratu“na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, pod mentorstvom prof.dr.sc. Julije Lozzi Barković s Filozofskog fakulteta u Rijeci i prof.dr.sc. Pavuše Vežića s Odjela za povijest umjetnosti Sveučilišta u Zadru. Trenutno je zaposlena na Odjelu za povijest umjetnosti sveučilišta u Zadru u statusu više asistentice.

Na Odjelu za povijest umjetnosti izvodi nastavu iz temeljnih kolegija Umjetnost 19. stoljeće I, Hrvatska umjetnost 19., 20. i 21. stoljeća, drži seminare iz kolegija Umjetnost 20. i 21. stoljeća te izborne kolegije Arhitektura 20. stoljeća I, Arhitektura 20. stoljeća II, Bauhaus - škola za arhitekturu, primijenjenu umjetnost i dizajn te kolegij Dadaizam i dadaizmi.


Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.