Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Novosti

Predavanja i radionice na 7. danima fotografije Arhiva Tošo Dabac

Arhiv Tošo Dabac, od 3. do 6. 11. 2015.

FOTORADIONICE:

Portret i autoportret

5. i 6. studenoga 2015. u 11 sati / Arhiv Tošo Dabac

Voditelj radionice: Boris Cvjetanović, fotograf

Broj polaznika: do 10

Oprema: sudionici ne moraju posjedovati vlastiti fotoaparat

Sudionici radionice portretirat će jedni druge u paru pred ogledalom, tako što će jedan imati ulogu fotografa, a drugi modela. Fotograf će daljinskim okidačem upravljati kamerom i na taj način istovremeno realizirati portret i autoportret. Ishod takvog načina portretiranja krajnje je neizvjestan i upravo zato zanimljiv.

Radionica će se održati u prostoru ATD-a. Nakon radionice priredit će se izložba radova sudionika.

Radionica počinje u četvrtak 5. studenoga 2015. u 11 sati u prostoru Arhiva Tošo Dabac.

Boris Cvjetanović rođen je 1953. u Zagrebu. Završio je Školu primijenjene umjetnosti u Zagrebu (Odjel kiparstva i industrijskog dizajna) te likovni smjer Pedagoške akademije. Nakon školovanja radio je osam godina kao kipar restaurator u Restauratorskom zavodu Hrvatske. U tom se razdoblju počeo baviti fotografijom, a od 1981. počeo je objavljivati fotografije u studentskim tiskovinama (Studentski list, Polet). Godine 1984. napušta posao restauratora i profesionalno se bavi fotografijom uz status slobodnog samostalnog umjetnika. Od 1981. do danas ostvario je niz samostalnih i skupnih izložaba u Hrvatskoj i u svijetu. Objavljivao je fotografije u brojnim novinama i časopisima. Tijekom 1987. i 1988. godine bio je urednik fotografije u SL-u.

U Japanu je na izložbi -ism '95: The 1st Tokyo International Photo-Biennale osvojio nagradu Nikon Camera Co., a u Hrvatskoj 1997. Veliku nagradu na izložbi Hrvatska fotografija te nagradu Homo volans. Predstavljao je Hrvatsku na pedesetom Venecijanskom biennalu s Anom Opalić.

Godine 1996. objavio je knjigu fotografija Prizori bez značaja. Fotografije Borisa Cvjetanovića zastupljene su u knjizi Echoes – Contemporary Art at the Age of Endless Conclusions Francesca Bonamija u nakladi The Monacelli Press u New Yorku 1996. godine. Njegove fotografije nalaze se u zbirkama Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu, u Tokyo Metropolitan Museum of Photography, Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, Galeriji umjetnina Split, Zbirci Filip Trade u Laubi, Narodnom muzeju Zadar, Hrvatskom povijesnom muzeju, Galeriji Dante Marino Cettina te u privatnim zbirkama.

Napomena: Slobodnih mjesta na fotoradionici još ima, a zbog ograničenog broja polaznika molimo zainteresirane da se prijave na adresu elektroničke pošte arhiv.toso.dabac@msu.hr

PREDAVANJA:

3. studenoga 2015. u 18 sati / Arhiv Tošo Dabac

mr. sc. Dubravka Osrečki Jakelić,muzejska savjetnica, voditeljica Zbirke novije fotografije, Muzej za umjetnost i obrt u Zagrebu

Tekst u fotografijama Petra Jagetića

Petar Jagetić jefotograf (Ivanec, 15. 6. 1917. — 20. 3. 1998., Ivanec). Izučio je tipografski zanat, a od 1932. do 1941. radio je kao tipograf. Fotografijom se počinje baviti tridesetih godina, polazi tečajeve fotosekcije hrvatskog planinarskog društva Ivančica. Nakon Drugog svjetskog rata intenzivno izlaže na brojnim skupnim izložbama. Početkom 1950-ih bavio se reklamnom fotografijom i surađivao s tvrtkama Badel (1954.), Kraš, Neva, Ghetaldus (1955). U svojem stvaralaštvu uspješno povezuje tipografsko i fotografsko znanje. Tekst je često prisutan u njegovim fotografskim ostvarenjima.

U izlaganju Tekst u fotografijama Petra Jagetića, a u kontekstu teme Tekst u hrvatskoj urbanoj fotografiji, analizirat će se uloga teksta u njegovom fotografskom stvaralaštvu.

Dubravka Osrečki Jakelić diplomiralajei magistrirala na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Zaposlena je u Muzeju za umjetnost i obrt od 1985., a od 1997. radi kao voditeljica Zbirke novije fotografije. Od 1997. do 2000. voditeljica je Galerije SPOT Foto kluba Zagreb. Članica je ocjenjivačkog suda 28. Zagreb salona, Zagreb, 2000. Članica je ocjenjivačkog suda Rovinj Photodays, Rovinj, 2010. Članica je ocjenjivačkog suda izložbe Aktualno 3. – U svijetu paralelnih realnosti, izložbe recentnih radova članova ULUPUH-ove Sekcije za fotografiju. Kontinuirano obrađuje teme iz povijesti te suvremene hrvatske fotografije. U sklopu izložbe Historicizam u Hrvatskoj u Muzeju za umjetnost i obrt(2000.)istražila je i obradila dionicu Fotografija u vrijeme historicizma. Kritički je obradila i likovno postavilameđunarodne izložbe fotografija 27. Zagreb salona (1998.), 28. Zagreb salona (2000.) te 30. Zagreb salona (2004.). Autorica je monografije Bolto Ranilović: fotografije (1999.) koja je nastala povodom Izložbe fotografija dobitnika nagrade Tošo Dabac za 1996. godinu. Koncipirala je i realizirala izložbe fotografija Svjetlost u sjeni: Slavka Pavić (1998.), Danijela Lušin i Božidar Grigić (1999.),Fernando Soprano: 1944. – 1974. (2001.), Marija Braut: Lica (2004.), Mladen Tudor: fotografije 1954. – 2004. (2005.),Luka Mjeda i umjetnici (2006.),Zlata Laura Mizner: Dva desetljeća fotografije (2007.),Andrija Orlić: fotografije 1950. – 1995.(2009.), Jozo Ćetković: fotografije (2012.). Suradnica je serijala Fotografija u Hrvatskoj Hrvatske televizije.

6. studenoga 2015. u 18 sati / Arhiv Tošo Dabac

Irena Šimić, stručna suradnica, Institut za povijest umjetnosti u Zagrebu

Fotoarhivi i transfer znanja - iskustvo Branka Balića

Fotoarhiv Branko Balić (Zagreb, 1930. – 1976.) zbirka je negativa od oko 12 000 snimaka koja je od 1977. pohranjena u Institutu za povijest umjetnosti u Zagrebu. Predstavlja ostavštinu fotografa koji se sredinom 20. stoljeća afirmirao kao kroničar društvenih zbivanja i umjetničkih tendencija u Hrvatskoj. Dokumentirao je primjerice rad članova grupe Gorgona i Nove Tendencije, a s jednakom strašću arhitekturu i prostor. Posebno se ističu serije portreta, primjerice J. Dobrović, O. Herman, J. Kaloper, M. Prelog, V. Bakić, V. Richter, V. Mimica, A. Srnec, J. Knifer, I. Kožarić, D. Vukotić, Z. Bregovac, N. Vončina, P. Kvrgić i dr. Iz pozicije povjesničara umjetnosti svoj je doprinos razvoju fotografske struke dao dugogodišnjim angažmanom u ULUPUH-u te kao suradnik fotolaboratorija Odsjeka za povijest umjetnosti FFZG i Instituta za povijest umjetnosti te niza muzejskih ustanova (MUO, GSU, MGZ i dr.). Njegovim fotografijama opremljene su brojne likovne monografije, udžbenici, katalozi izložbi i stručni časopisi (15 dana, Čovjek i prostor, Arhitektura itd.), dok su u muzejskim zbirkama te arhivima arhitekata i likovnih umjetnika pohranjena autorska povećanja. No, postavlja se pitanje s kojim ciljem danas posežemo za gradivom fotoarhiva i koje nam nove interpretacije i znanja ti postupci omogućuju? Fotoarhivi predstavljaju intrigantan istraživački resurs koji nam, osim vizualnih dokaza, s vremenske distance pružaju mogućnost nekih novih čitanja pojedinih fenomena. Oni redefiniraju postojeće i stvaraju o njima nove spoznaje. Predavanje se stoga osvrće i na recentna iskustva metodologije stručne obrade i prezentacije zbirke, kao i na proces digitalizacije koji pojednostavljuje umrežavanje informacija te omogućuje nove tipove istraživanja i transfer znanja o vizualnim umjetnostima, o povijesti arhitekture i kulturnoj povijesti u Hrvatskoj sredinom 20. stoljeća.

Irena Šimić (1985.) diplomirala je povijest umjetnosti na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu (2010.). Radi pri Institutu za povijest umjetnosti gdje kao stručna suradnica u znanosti vodi dokumentacijske fondove i zbirke (fototeka, planoteka, hemeroteka, arhivsko gradivo). Članica je uredništva časopisa za suvremena likovna zbivanja Život umjetnosti od 2009. Suradnica je i izvršna urednica nekoliko izdavačkih i izložbenih projekata IPU-a (Iso Kršnjavi kao graditelj (2009.), Baština u fokusu (2011.), Na drugi pogled, Pozicije suvremene fotografije u Hrvatskoj (2010.), Socijalizam i modernost (2011.), Nulta točka značenja (2011). Od 2014. suradnica je na znanstveno-istraživačkim projektima ARTNET i DUCAC. Članica je Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske.

AUTORICA 7. DANA FOTOGRAFIJE ARHIVA TOŠO DABAC: Marina Benažić

ORGANIZACIJA I KOORDINACIJA 7. DANA FOTOGRAFIJE ARHIVA TOŠO DABAC: Marina Benažić, Ivana Janković

STRUČNA SURADNICA: Jelena Mayer

Program 7. dana fotografije Arhiva Tošo Dabac i izložba realizirani su sredstvima Grada Zagreba i Ministarstva kulture RH.

Zahvaljujemo svim suradnicima, autorima predavanja, voditeljima radionica i volonterima na potpori, predanom radu i pomoći u realizaciji projekta 7. dani fotografije Arhiva Tošo Dabac.


Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.