Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Novosti

Hommage á Ivana Popović

Kada je 2013. u našem postavu Zbirke u pokretu Ivana Popović izložila 10.000 svojih Promatrača, upravo je bila dobila drugu bitku protiv kobne bolesti. Naime, premda je kiparski projekt Promatrača započela 2011. kao umjetnički odgovor na orwelovsku svakodnevnicu u kojoj nas u svakom trenutku netko promatra, dovršila ga je nakon oporavka od operacije u kojoj joj je odstranjena desna dojka. Nepokolebljiva i optimistična, Ivana si je zadala svakodnevni kiparski rad: "Nisam običavala zbog takvih spoznaja pasti u očaj. Uostalom ovo mi je tek drugi rak (prvi sam preboljela s 26 godina - rak grlića maternice). Promatrače sam započela i trebam ih završiti. Prvih mjeseci sam se mučila da uopće uspostavim kontakt s glinom, da vratim osjet u desnoj ruci. Svakodnevno sam radila, i nakon tri mjeseca osjetila sam da je desna ruka počela vrlo precizno izračunavati masu svake figurice. Masa im je 20 gr. Rođena sam ljevakinja, ali danas s desnom (zovem je radnička ruka) mijesim promatrače i određujem im točnu masu, a s lijevom izrađujem lica. Radnička ruka ih stalno pridržava."

Usto, tom izložbom Ivana je poticala hrvatsku javnost da se aktivnije uključi u akciju udruge Hrvatski forum protiv raka dojke, Europa Dona, kojom se žele prikupiti financijska sredstva za kupnju aparata neophodnih za uspješno liječenje raka dojke.

Na žalost, Ivana je svoju treću bitku izgubila, ali njezina djela, uvijek snažne i iskrene geste, ostaju s nama. No, i Ivana, uvijek nasmijana i pozitivna.

Ivana Popović (1968-2016) po obrazovanju je bila kiparica, a djelovala je kao multimedijska umjetnica koja je izgradila poseban i jedinstven status objedinjujući niz područja i umjetničkih disciplina. Za sebe je jednostavno govorila da se bavi teatralizacijom vizualne kulture. Kiparenje, kazalište, slikarstvo, moda, performansi – sve su to područja u kojima je Ivana suvereno radila više od dvadeset godina. Radila je kazališne performanse još u ranoj fazi Eurokaza, kostime u predstavama Montažstroja, Dragana Živadinova, Marka Peljhana, osnovala Virus Teatar Michelangelo za modne performanse, a jedan od prvih „Ja: Ja sam žrtva mode! / Madonna: Ja sam trudna!“ izveden je u Muzeju suvremene umjetnosti na Gornjem gradu 1993. Od sredine devedesetih radila je u biranim kazališnim projektima, ali se često pojavljivala i na modnim pistama s posve neobičnim i provokativnim, društveno i fenomenološki osviještenim modnim revijama koje su dovodile u pitanje ne samo suvremenu modu nego ponajprije modnu industriju i proliferirane industrije zabave i masovnih medija.

Nedostajat ce nam tvoja hrabrost, tvoja vjera u ljude i nadasve tvoj smijeh.


Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.