Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Program

Krystian Burda: Put za Zelazowu Wolu – studija prostora i vremena

MSU Galerija, izložba je produljena do 26.3.2017.

Spomenik koji možete doživjeti jedino putujući, krećući se. Tako bi se najprije moglo opisati djelo poljskog umjetnika Krystiana Burde koje će Muzej suvremene umjetnosti predstaviti od 21. veljače do 24. ožujka 2017.

"Put za Zelazowu Wolu – studija prostora i vremena" nadahnut je čuvenim skladateljem i pijanistom Frédéricom Chopinom koji je kao Fryderyk Franciszek rođen 1810. u Żelazowoj Woli, poljskom selu smještenom 60 kilometara zapadno od Varšave. Upravo na tome potezu, na cesti koja vodi od Chopinovog rodnog mjesta do glavnog grada, Burda je osmislio spomenik koji bi se sastojao od apstraktnih oblika postavljenih na prostoru od deset kilometara, a koje bi se moglo vidjeti jedino iz auta, i to samo pri brzini od otprilike 60 kilometara na sat. Ideja je zapravo kruna višegodišnjih Burdinih istraživanja ritma u vremenu i prostoru, u sklopu kojega je, među ostalim, zaključio da je čovjeku smisao za ritam urođen, zbog ritma srca i njegovih koraka, a da bez ritma ne bi bilo ni ikakve umjetnosti, kako plesne i glazbene, tako ni vizualne. Koncept za rad "Put za Zelazowu Wolu – studija prostora i vremena" Krystian Burda prvi je put pokazao u filmu 1961., nastalom u suradnji sa snimateljem Andrzejom Janom Wróblewskim, tijekom obrane diplomskog rada na Akademiji likovih umjetnosti u Varšavi. Uz film, autor je predstavio i maketu dijela spomenika, potom okrugli reljef koji prikazuje kako se oblici mogu promatrati u pokretu te fotografske ploče koje ilustriraju ideju u prostoru, s planom za lokacije i fotografijama krajolika čitave Mazovije, pokrajine u kojoj je Zelazowa Wola. Zbog revolucionarnog pristupa pojmovima spomenika, skulpture i prostora, ali i zbog otkrića određenih veza ritma prirode i čovjeka, projekt „Put za Zelazowu Wola – studija prostora i vremena“ u početku je izazvao mnoge kontroverze, a dan-danas, unatoč protoku vremena, ostaje jednako začudan.

Krystian Burda (1935.– 2015., Rydułtowy) poljski je umjetnik i dizajner. Autor je skulptura, slika, instalacija, fotografija i filmova. Od 1955. do 1961. studirao je kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Varšavi pod mentorstvom profesora Jerzyja Jarnuszkiewicza i Oskara Hansena gdje mu je za diplomski rad „Put za Zelazowu Wolu – studija prostora i vremena” dodijeljeno posebno priznanje. Sam se rad sastojao od modela za spomenik, napravljenog na odjelu za umjetnička istraživanja Akademije likovnih umjetnosti u Varšavi kojeg je vodio Jerzy Sołtan, te autorskih fotografija i filma kojeg je napravio u suradnji s Andrzejem Janom Wróblewskim. S umjetnikom Bronisławom Kubicom 1959. bio je suautor instalacije „Enslavement of the Polish Nation” u crkvi sv. Ane u Varšavi. Godine 1962. dobio je stipendiju Vlade Kraljevine Danske, no nije ju mogao iskoristiti jer mu nije bilo dopušteno putovati u inozemstvo. Od 1961. do 1993. radio je kao industrijski dizajner u željezariji Šleska u Rybniku, gdje je osnovao eksperimentalni studio. Godine 1970. razvija i primjenjuje tehniku slikanja na emajliranim limovima. Od 1979. do 2005. stvara reljefe na oltarima i obojena stakla u sedam crkava u Šleskoj. Godine 2013. proglašen je „Građaninom Rydułtowya 2012.”, a iste godine poljska županija Wodzisław dodijelila mu je nagradu za kulturu. Prva Burdinova skulptura „Black Point“ u javnom prostoru postavljena je 2013. u parku Alozjy Budniok u Katowicama, Poljska. Imao je nekoliko samostalnih i grupnih izložbi te sudjelovao na međunarodnim umjetničkim izložbama poput "Podizanje zavjese: srednjoeuropske arhitektonske mreže"/ "Lifting The Curtain – Central European Architectural Networks" (2014. – 2015.).

Izložbu organiziraju Fondacija poljske moderne umjetnosti i Muzej Fryderyk Chopin u suradnji s Muzejom suvremene umjetnosti Zagreb


Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.