Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Novosti

Dan Graham: Zabava za cijelu obitelj

MSU (južni plato, predvorje Muzeja, Zbirke u postavu) i Avenue Mall

otvorenje u subotu, 20. 5. 2017. u 19 sati

Velika nam je čast što je svoju prvu samostalnu izložbu u istočnom dijelu Europe Dan Graham odlučio ostvariti u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu.

Svojim djelima, ali i nekonvencionalnim razmišljanjima o umjetnosti, arhitekturi, urbanizmu, pop i underground kulturi, Dan Graham je postao jedan od zasigurno najvažnijih protagonista u svijetu suvremene umjetnosti 20. stoljeća. Otvarajući nove pristupe u stvaranju, u drugoj polovici 1960-ih djelovanje započinje kao jedan od pionira konceptualne umjetnosti koju ubrzo proširuje na eksperimente u mediju videa, te performanse u koje uključuje psihološki aspekt - međuodnos umjetnika i publike. Na izložbi će biti predstavljena dokumentacija njegovih prvih performansa i video-performansa u kojima istražuje percepciju tijela u odnosu na tehnologiju, te njegov 16 mm film Pritisak na tijelo (1970-1972) u kojemu oko kamere funkcionira kao sredstvo kojim muško-ženski par performera spiralno opisuje vlastita tijela u cilindričnom, zrcalnom prostoru koji će najaviti zakrivljene reflektirajuće arhitektonske forme njegovih kasnijih radova.

Grahamovi najraniji video performansi koji nastaju krajem 1960-ih i početkom 1970-ih, predstavljaju ujedno važnu poveznicu s djelima iz kolekcije Muzeja suvremene umjetnosti - prvim eksperimentalnim video radovima hrvatskih umjetnika (Sanja Iveković, Dalibor Martinis i Goran Trbuljak) koji su ovom prigodom izdvojeni i prikazuju se kao zasebna cjelina naslovljena Inter nos prema radu Sanje Iveković iz 1978.

No, Grahamova intuitivna istraživanja s vremenom se sve intenzivnije proširuju na zanimanje za arhitektonski prostor. U cjelini Publika u performansu. Od performansa do paviljona propitujemo ključan odnos između njegovih ranih performansa i paviljona koji se zasnivaju na novom pristupu publici u umjetničkom radu, a taj koncept prisutan je od početka. Percepcija koja podrazumijeva samopromatranje ali istodobno i voajeristički čin promatranja drugih, kao i osvještavanje vremenskog tijeka, postat će ključnim polazišnim točkama za paviljone - hibridne forme na razmeđu arhitekture i skulpture. Paviljoni nisu doslovno arhitektonski objekti nego bi ih se prije moglo nazvati svojevrsnim „strojevima za promatranje” budući da uvjetuju način na koji publika stupa u interakciju s umjetničkim djelom postajući njegovim stvarnim protagonistom. Ta neobična djela transparentnih i reflektirajućih površina kojima se Dan Graham na originalan način referira na povijest zapadne civilizacije - od renesansnih, baroknih i rokoko vrtnih paviljona, preko devetnaestostoljetnih arkada i svjetskih izložbi, do suvremene korporacijske arhitekture - posjetitelji će na izložbi u MSU-u moći doživjeti uživo.

Kao osoba raznolikih interesa, u vizualni jezik Graham je inkorporirao još jednu veliku strast – glazbu. Uz njegove paviljone Šminkeraj za djevojčice (1998-2000) i Dvosmjerni zrcalni cilindar podijeljen perforiranim nehrđajućim čelikom (2011-2012), na izložbi će biti predstavljen i Paviljon za prikazivanje rock videa/filmova (2012), umjetničko djelo koje ujedno funkcionira i kao prostor za zabavu. S filmovima i video radovima posvećenih hipijevskom pokretu, hardcore, no wave i post-punk sastavima, paviljon je nastao kao svojevrsna posveta supkulturi u Americi i Europi u sedamdesetim i osamdesetim godinama 20. stoljeća. Glazba je implicitno prisutna od njegovih najranijih djela, ali od početka osamdesetih, u vrijeme kada kao rock kritičar intenzivno prati i promovira njujoršku glazbenu underground scenu, Dan Graham okušao se i u žanru dokumentarnog filma. U Dvorani Gorgona tijekom izložbe bit će prikazan njegov glasoviti dokumentarni esej Rock My Religion (1983-1984) u kojemu na autentičan način, kroz povijesnu analizu glazbe, preispituje kulturu 20. stoljeća.

O suvremenim načinima samozaborava pojedinca koji s imperativom zabave i doživljaja užitka pribjegava masovnom konzumerizmu, svjedoče dokumentarne snimke jednog od najvećih svjetskih trgovačkih centara koje nastaju u rasponu od skoro 20 godina, u njegovom videu Smrt čokoladom (1986-2005), koji će prema umjetnikovoj želji, biti predstavljen u kontekstu trgovačkog centra Avenue Mall, u neposrednoj blizini Muzeja suvremene umjetnosti.

Uz paviljone, modele paviljona i dokumentarne filmove o njegovim najznačajnijim ostvarenjima u prirodnom i urbanom okolišu, izložba će, uz popratne programe - predavanja i radionice, malim presjekom stvaralaštva Dana Grahama nastojati obuhvatiti kompleksno djelovanje tog svestranog umjetnika.

Dan Graham rodio se 1942. u Urbani u Illinioisu, ali živi i radi u New Yorku. Predstavio se retrospektivnim izložbama u nizu svjetskih muzeja, od SAD-a i Australije do Europe. Mnogo puta izlagao je na Bijenalu u Veneciji (1976, 2003, 2004, 2005), na kasselskoj Dokumenti (1972, 1977, 1982, 1992, 1997) te na izložbama Skulptur Projekte u Münsteru (1987, 1997). Dobitnik je brojnih nagrada, a 2010. primio je počasnu nagradu Američke akademije umjetnosti i književnosti.

Kustosi izložbe: Maurizio Bortolotti i Radmila Iva Janković
Postav izložbe: Tihomir Milovac
Vizualni identitet: Sanja Kuzmanović, Andro Giunio
Glavni partner izložbe: Lisson Gallery, London
Partneri: Hauser & Wirth; Green Naftali, New York; Avenue Mall Zagreb
Izložbu je potpomoglo Ministarstvo kulture RH i Grad Zagreb.
Sponzori: Croatia osiguranje d.d., Face Croatia


Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.