Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Novosti

INTER NOS – prvi video performansi hrvatskih umjetnika iz zbirke MSU-a

Zbirke u pokretu, uz izložbu Dana Grahama

Video kao novi umjetnički medij koji se pojavio u drugoj polovici 1960-ih godina, obilježio je radikalni prekid s tradicionalnim pristupom predočavanja stvarnosti distanciranim pogledom i euklidskom perspektivom. Kamera u dinamici s tijelom izvođača stvorila je nove mogućnosti predočavanja ne samo objektivnog nego i subjektivnog doživljaja tijela izvođača distorziranom percepcijom i anamorfnim prikazivanjem tijela, u čemu su važnu ulogu u povijesti video umjetnosti imali prvi video performansi Dana Grahama. Njegovi su performansi uveli još jednu novinu – pomicanje s „narcističke“ optike spiralnim igrama s kamerom usmjerenom prema pogledu, odnosno tijelu drugog aktivnog izvođača, ali isto tako, uključivanjem publike u procese promatranja i samopromatranja.

U kontekstu predstavljanja njegovih ranih video performansa koji su krajem šezdesetih godina prošloga stoljeća obilježili početke medijske umjetnosti, iz zbirke MSU-a izdvojili smo prve video radove hrvatskih umjetnika u kojima je u to pionirsko doba u središtu pozornosti (ne bez udjela humora), uz analitičko promišljanje videa i njegovih medijskih i fizičkih ograničenja. No, isto tako podjednako je prisutna i druga tema – propitivanje odnosa umjetnika prema pitanjima identiteta pri korištenju nove tehnologije.

Većina prikazanih videa nastala je 1976. u sklopu međunarodne manifestacije Motovunski likovni susreti, naslovljene Identitet – Identita, na kojemu su sudjelovali umjetnici Sanja Iveković, Dalibor Martinis i Goran Trbuljak, čiji se radovi danas nalaze u kolekciji MSU-a. Uz venecijansku Galeriju del Cavallino, koja je u to doba među prvima pratila i podržavala eksperimentalne procese vezane za razvoj novih medija, manifestacija se održala u organizaciji Etnografskog muzeja u Pazinu i Galerija suvremene umjetnosti (danas MSU).

U svim tim ranim radovima koji su nastali u sklopu Motovunskih susreta ali i nešto kasnije, istraživanje i otkrivanje vlastita ili tuđeg tijela kamerom podrazumijevalo je ujedno i kreativno istraživanje novih mogućnosti koje podastire sam medij: osvještavanje prisutnosti protoka vremena i mogućnosti manipulacije vremenom (Goran Trbuljak, Retrovizor), problematiziranje pitanja reprezentacije – subjektivnog i objektivnog pogleda (Sanja Iveković, Spomenik i Nessie), kritiku samog medija, odnosno mogućnosti zlouporabe elektronske slike (Dalibor Martinis, Video imunitet) i konačno, okretanje pozornosti od „narcističkog“ pogleda koji tada dominira u radovima video umjetnika, prema uspostavljanju (medijski posredovane) interakcije s publikom u performansu direktnim prijenosom elektronske slike, tj. uvođenjem nove tehnike videa zatvorenog kruga (Sanja Iveković, Inter nos).

Kustosi: Radmila Iva Janković, viša kustosica i Tihomir Milovac, muzejski savjetnik i suautor muzeološke koncepcije Zbirki u postavu. Likovni postav: Tihomir Milovac


Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.