Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Program

Ivana Franke: "Strujanje percepcije (svemiri misli)" / Tommi Grönlund i Petteri Nisunen: "Siva zona"

Prostor za povremene izložbe, 6. 7. - 20. 8. 2017.

U svom umjetničkom radu Ivana Franke, Tommi Grönlund i Petteri Nisunen dijele istraživački pristup koji objedinjuje suvremenu umjetnost, prirodne znanosti i arhitekturu. Prožimanje grafike, skulpture, arhitekture, pokreta i zvuka s matematikom, optikom, fizikom i neuroznanošću u njihovim interaktivnim instalacijama stvara doživljaje koji se čine izvan dosega naših osjetila. Nadalje, umjetničkim djelima pristupaju kao mehanizmima koji istodobno proizvode i razotkrivaju granice percepcije. U svojoj se interdisciplinarnosti izložba i veže na slavnu izlagačku povijest Muzeja suvremene umjetnosti: neoavangardni pokret Nove tendencije kojemu je posvećen i dio stalnog postava Muzeja. U potrazi za novim umjetničkim jezikom u vrijeme intenzivnog ulaska tehnologije u svakodnevni život šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća, umjetnici su težili stvaranju "otvorenog djela", koje u vlastiti postav i izvedbu uključuje publiku, te koje proizlazi i iz umjetničkih i iz znanstvenih istraživanja.

Izložba Strujanje percepcije (svemiri misli) Ivane Franke otvara se publici kroz nekoliko slojeva umjetničkog istraživanja granica prostornih i vizualnih doživljaja. Postav polazi od potpunog vizualnog izmještanja posjetitelja kroz niz zamračenih instalacija, oslanjajući se na tjelesno iskustvo u namjerno nestabilnim opažajnim uvjetima. Slijedi serija umjetničkih objekata i grafika - modela za osvještavanje nevidljivih struktura koje grade pojavnost svijeta, koje se razotkrivaju kroz kvazi-halucinatorna vizualna iskustva koja se događaju isključivo u umu promatrača.Nakon inicijacijskog početka koji polazi od potpune osjetilne izmještenosti, doživljaj izložbe nastavlja se prema racionalnoj konstrukciji i spekulacijama prostornosti, razotkrivajući, na kraju, široka i neznana područja što stvaraju još nedovoljno istražene spone između zbilje i ljudskog uma.

Sinestetičke instalacije Tommija Grönlunda i Petterija Nisunena bave se ljudskom oku nevidljivim silama što tvore svijet oko nas, i opredmećuju ga kroz materijalizaciju izdvojenih prirodnih fenomena. Njima se služe kao scenarijem za gradnju impresivnih zvučnih, kinetičkih i optičkih struktura, koje preuzimaju obilježja izlagačkih prostora, ostavljajući mogućnost beskonačnih site-specific prilagodbi. Kao i s izložbenim prostorom, radovi Grönlunda i Nisunena ulaze i u živi dijalog s posjetiteljima izložbe – na razini pogleda, sluha, dodira i pokreta. Svaka je senzacija dostupna na razini osobnog opažaja, refleksije i ponekad sasvim osobnog eksperimenta koji izlazi van granica uobičajenog promatranja.

Ivana Franke hrvatska je umjetnica koja živi i radi u Berlinu. U svojem umjetničkom radu istražuje suodnos ljudske percepcije, spoznaje i okoline, s fokusom na granice vizualne i prostorne percepcije. Njezina samostalna izložba Retreat into Darkness. Towards a Phenomenology of the Unknown u tijeku je u prostorima Ernst Schering Fondacije u Berlinu. Nedavne izložbe uključuju Disorientation Station na 11. šangajskom bijenalu, projekt Seeing with Eyes Closed održan u Zbirci Peggy Guggenheim u Veneciji, muzeju Deutsche Guggenheim u Berlinu te u Kući za ljude i umjetnost Lauba u Zagrebu. Među brojnim samostalnim i skupnim izložbama na kojima je sudjelovala, ističu se: samostalna izložba u MoMa P.S.1 i Manfesta 7 u Bolzanu. Ivana Franke predstavljala je Hrvatsku samostalnom izložbom Latency na 52. venecijanskom bijenalu, te s Leom Plejić i Tomislavom Pelivanom, instalacijomFrameworks na 9. bijenalu arhitekture u Veneciji.

Tommi Grönlund i Petteri Nisunen susreli su se tijekom studija arhitekture potkraj osamdesetih, a zajedno rade od početka devedesetih godina. Nedavno su u Helsinki Konshalle predstavili retrospektivu svojeg gotovo tri desetljeća dugog zajedničkog rada. Izlagali su na brojnim međunarodnim izložbama, poput Eppur Si Muove/And Yet it Moves, MUDAM Luxembourg, req_Out 11, 5th Marrakech Biennale, Marakeš, Laboratorio Arte Alameda, Mexico City, Cage 100 – Opening Spaces for Action, Galerie für Zeitgenössische Kunst Leipzig, Leipzig; The Morning Line, T-B A21, Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Beč; 3rd Moscow Biennale, Special Project Program, Yokohama Triennial i Manifesta 1, Rotterdam. Predstavljali su nordijske zemlje na 49. bijenalu u Veneciji i održali samostalnu izložbu na 27. bijenalu u Sao Paolu.

Izložba je ostvarena podrškom Grada Zagreba, Ministarstva kulture RH i Zaklade Frame.

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.