Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Program

Viktor Popović: Bez naziva (Arhiv ST3: Vojna bolnica)

MSU galerija, otvorenje: 20. 10. 2017. u 19 sati

Viktor Popović više od dvadeset godina djeluje na hrvatskoj umjetničkoj sceni istražujući nove mogućnosti multimedijskog izraza na području postkonceptualnih praksi. Izložba Bez naziva (Arhiv ST3: Vojna bolnica) nastavak je projekta Bez naziva (Arhiv ST3) započetog 2015. godine. Polazište je arhivsko istraživanje nagrađenog urbanističkog projekta Split 3 iz 1969. godine, koji je obuhvatio tadašnje veliko nenaseljeno područje grada. Upotreba fotografije nerealiziranog idejnog projekta, a ne današnjeg izvedenog stanja, nastala je iz želje da se osvijesti važnost takvog promišljanja i nerazmjer s današnjom situacijom.

Okosnica izložbe Bez naziva (Arhiv ST3: Vojna bolnica) je rekontekstualizacija arhitekture nekadašnje splitske Vojne bolnice čija je izgradnja prethodila navedenom urbanističkom projektu, te se smatrala najznačajnijim građevinskom realizacijom šezdesetih godina. Tehnološki, dizajnom interijera i unutarnjom opremom pratila je svjetske trendove toga vremena. Popoviću je istraživanje polazište za propitivanje kako društvene tako i osobne memorije modernističke arhitektonske baštine.

Centralno postavljen i prostorno dominantan eksponat izložbe je instalacija koju čine odbačeni bolesnički kreveti koji nose tragove korištenja pa su svojevrsni prijenosnici memorije. Popović je rashodovane krevete pronašao u bolničkim depoima, te ih posudio za ovu namjenu. Konstrukcija instalacije upućuje na arhitektonsku strukturu, dok svjetleće fluorescentne cijevi čine kohezivni element. Prisjećamo se stote obljetnice od invencije ready-madea (”Fontane” Marcela Duchampa) kojom su predmeti iz svakodnevnog života poprimili status umjetničkog djela. Popović u svojim radovima često poseže za sličnom metodom. Autora zanima transformacija nekada uporabnih a sada odbačenih predmeta koji postaju dio skulpturalne grupe, njihovo premještanje u drugi kontekst – u ovom slučaju kontekst izložbenog prostora muzeja, što stvara koloplet novih odnosa i značenja. Bijela svjetlost dematerijalizira izvornu funkciju kreveta i naglašava osjećaj nelagode koji pobuđuje bolnički namještaj.

Na zidovima galerije nalaze se radovi koji su svojevrsni hibrid fotografije, svjetlosne instalacije i fotografskih filtera za korekciju boje. Riječ je o digitalnim ispisima arhivskih fotografija snimljenih 1965. neposredno pred otvorenje bolnice koji pokazuju izvorno stanje visoko estetiziranog interijera i tehnološki napredne opreme. Fotografije dokumentiraju stanje stvari: ravnomjerno svjetlo i pravilna kompozicija snimljenog odaju dojam reda, jednostavnosti, kliničke čistoće i depersonaliziranosti. Na te podloge su pričvršćeni filteri i fluorescentne svjetleće cijevi koje prate perspektivne linije snimljenih interijera bolnice. Suvereno povezivanje različitih medija, posezanje za naslijeđem modernističke arhitekture i dizajna, preplitanje društvene i osobne memorije, primjena metoda arhivskog istraživanja, apropijacije, dekonstrukcije i kolažiranja, te konstruiranje novog sustava otvorene mreže značenja, čine djelo Viktora Popovića autentičnim predstavnikom umjetnosti našeg vremena.

Viktor Popović rođen je 1972. godine u Splitu. Diplomirao je Slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1996. godine. Od 1998. godine predaje Slikarstvo, Crtanje akta i Crtanje na Slikarskom odsjeku Umjetničke akademije u Splitu, od 2013. godine u zvanju redovitog profesora. Izlagao je na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Za svoj rad višestruko je puta nagrađivan (Nagrada 36. splitskog salona, Hrvatska udruga likovnih umjetnika Split, Split 2009.; Prva nagrada na Natječaju za izradu idejnog rješenja spomenika don Mihovilu Pavlinoviću na Trgu Mihovila Pavlinovića u Splitu (sa Ana Grgić), Grad Split, Split 2009.; Godišnja Nagrada za najboljeg mladog umjetnika, Hrvatsko društvo likovnih umjetnika, Zagreb 2006.; Godišnja Nagrada za suvremenu umjetnost Filip Trade, Zagreb 2005.; Velika nagrada VIII. trijenala hrvatskog kiparstva Gliptoteke HAZU, Zagreb 2003.).

Kustosice izložbe: Nataša Ivančević i Jasminka Babić

Izložba je otvorena do 5. 11. 2017.

Izložba je realizirana u suradnji s Multimedijalnim kulturnim centrom Split gdje će se otvoriti 14. 11. 2017.

Realizacija izložbe i tisak kataloga omogućeni su sredstvima Grada Zagreba i Ministarstva kulture Republike Hrvatske.

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.