Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Program

Viktor Popović: Bez naziva (Arhiv ST3: Vojna bolnica)

MSU galerija, do 5.11.2017.

Viktor Popović više od dvadeset godina djeluje na hrvatskoj umjetničkoj sceni istražujući nove mogućnosti multimedijskog izraza na području postkonceptualnih praksi. Izložba Bez naziva (Arhiv ST3: Vojna bolnica) nastavak je projekta Bez naziva (Arhiv ST3) započetog 2015. godine. Polazište je arhivsko istraživanje nagrađenog urbanističkog projekta Split 3 iz 1969. godine, koji je obuhvatio tadašnje veliko nenaseljeno područje grada. Upotreba fotografije nerealiziranog idejnog projekta, a ne današnjeg izvedenog stanja, nastala je iz želje da se osvijesti važnost takvog promišljanja i nerazmjer s današnjom situacijom.

Okosnica izložbe Bez naziva (Arhiv ST3: Vojna bolnica) je rekontekstualizacija arhitekture nekadašnje splitske Vojne bolnice čija je izgradnja prethodila navedenom urbanističkom projektu, te se smatrala najznačajnijim građevinskom realizacijom šezdesetih godina. Tehnološki, dizajnom interijera i unutarnjom opremom pratila je svjetske trendove toga vremena. Popoviću je istraživanje polazište za propitivanje kako društvene tako i osobne memorije modernističke arhitektonske baštine.

Centralno postavljen i prostorno dominantan eksponat izložbe je instalacija koju čine odbačeni bolesnički kreveti koji nose tragove korištenja pa su svojevrsni prijenosnici memorije. Popović je rashodovane krevete pronašao u bolničkim depoima, te ih posudio za ovu namjenu. Konstrukcija instalacije upućuje na arhitektonsku strukturu, dok svjetleće fluorescentne cijevi čine kohezivni element. Prisjećamo se stote obljetnice od invencije ready-madea (”Fontane” Marcela Duchampa) kojom su predmeti iz svakodnevnog života poprimili status umjetničkog djela. Popović u svojim radovima često poseže za sličnom metodom. Autora zanima transformacija nekada uporabnih a sada odbačenih predmeta koji postaju dio skulpturalne grupe, njihovo premještanje u drugi kontekst – u ovom slučaju kontekst izložbenog prostora muzeja, što stvara koloplet novih odnosa i značenja. Bijela svjetlost dematerijalizira izvornu funkciju kreveta i naglašava osjećaj nelagode koji pobuđuje bolnički namještaj.

Na zidovima galerije nalaze se radovi koji su svojevrsni hibrid fotografije, svjetlosne instalacije i fotografskih filtera za korekciju boje. Riječ je o digitalnim ispisima arhivskih fotografija snimljenih 1965. neposredno pred otvorenje bolnice koji pokazuju izvorno stanje visoko estetiziranog interijera i tehnološki napredne opreme. Fotografije dokumentiraju stanje stvari: ravnomjerno svjetlo i pravilna kompozicija snimljenog odaju dojam reda, jednostavnosti, kliničke čistoće i depersonaliziranosti. Na te podloge su pričvršćeni filteri i fluorescentne svjetleće cijevi koje prate perspektivne linije snimljenih interijera bolnice. Suvereno povezivanje različitih medija, posezanje za naslijeđem modernističke arhitekture i dizajna, preplitanje društvene i osobne memorije, primjena metoda arhivskog istraživanja, apropijacije, dekonstrukcije i kolažiranja, te konstruiranje novog sustava otvorene mreže značenja, čine djelo Viktora Popovića autentičnim predstavnikom umjetnosti našeg vremena.

Viktor Popović rođen je 1972. godine u Splitu. Diplomirao je Slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1996. godine. Od 1998. godine predaje Slikarstvo, Crtanje akta i Crtanje na Slikarskom odsjeku Umjetničke akademije u Splitu, od 2013. godine u zvanju redovitog profesora. Izlagao je na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Za svoj rad višestruko je puta nagrađivan (Nagrada 36. splitskog salona, Hrvatska udruga likovnih umjetnika Split, Split 2009.; Prva nagrada na Natječaju za izradu idejnog rješenja spomenika don Mihovilu Pavlinoviću na Trgu Mihovila Pavlinovića u Splitu (sa Ana Grgić), Grad Split, Split 2009.; Godišnja Nagrada za najboljeg mladog umjetnika, Hrvatsko društvo likovnih umjetnika, Zagreb 2006.; Godišnja Nagrada za suvremenu umjetnost Filip Trade, Zagreb 2005.; Velika nagrada VIII. trijenala hrvatskog kiparstva Gliptoteke HAZU, Zagreb 2003.).

Kustosice izložbe: Nataša Ivančević i Jasminka Babić

Izložba je otvorena do 5. 11. 2017.

Izložba je realizirana u suradnji s Multimedijalnim kulturnim centrom Split gdje će se otvoriti 14. 11. 2017.

Realizacija izložbe i tisak kataloga omogućeni su sredstvima Grada Zagreba i Ministarstva kulture Republike Hrvatske.

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.