Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Novosti

Filmske mutacije - festival nevidljivog filma: Refleksije za budućnost

MSU, dvorana Gorgona, 19. – 20. 01. 2018.

U fokusu jedanaestog izdanja Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma, pod naslovom REFLEKSIJE ZA BUDUĆNOST dvosmjerna je refleksija autorskih politika Montea Hellmana i Víctora Ericea te u pohvalu Hellmanovim iznenadnim filmskim linijama bijega, neočekivano skretanje u nepoznati nam arhiv albanskog filma.

Naime, sam Monte Hellman nadahnuo je razmišljanje o povezivanju ovih triju mutacijskih linija svojim tekstom iz 1995. godine o misterijama Duha košnice (1973.) Víctora Ericea, jednom od slavnih filmova gotovo bez refleksije kojem se Hellman neprestano vraća, pa tako i u spiralnoj Cesti za nigdje (2010.), kako kaže, svojem prvom filmu. Također, kada smo planirali njegov dolazak u Zagreb spomenuo je bliskost s filmom Bota / Svijet (2014.)i albanskim redateljima i povjesničarima Iris Elezi i Thomasom Logorecijem, suosnivačima Albanskog filmskog projekta. Iris Elezi je upravo imenovana ravnateljicom Albanskog državnog filmskog arhiva te će u kustoskom programu s Logorecijem Slike opsade: Albanski zaboravljeni film podijeliti s nama filmsko iskustvo koje tek treba otkriti s filmovima čije 35-mm kopije nikada nisu prikazivane izvan Albanije. Svoje filmove će predstaviti i ugledni redatelj Fatmir Koçi Rijeku koja ne umire (Balada metaka,1989.), uz razgovor o Zemlji orlova (2007.), fascinantnom found-footage iz trezora Albanskog državnog filmskog arhiva, filmskom svjedočanstvu turbulentne albanske povijesti uz esejističku naraciju pisca Ismaila Kadarea, koji je producirala Donika Bardha.

Šestodnevni program u Zagrebu odvija se 19. i 20. siječnja u Muzeju suvremene umjetnosti, a od 21. do 24. siječnja u kinu Europa.

Program počinje 19. siječnja 2018. u 19 sati u Muzeju suvremene umjetnosti razgovorom s Víctorom Ericeom, Tomislavom Brlekom, Damirom Radićem, Bradom Stevensom, Charlesom Bossonom, Iris Elezi, Thomasom Logorecijem, Tanjom Vrvilo.

U programu od20 sati vidjet ćemo film Dom Naomi Kawase, prvi od dvadeset i jednog filma iz njezina projekta 3.11 A SENSE OF HOME FILMS o osjećaju doma nakon trostruke japanske katastrofe 11. 03. 2011. za koji je kolektiv od dvadeset i jednog filma autora i autorice, među kojima je i Víctor Erice, napravio film u trajanju 3 minute i 11 sekundi. Zatim, prikazujemo Ericeov kratki film Grimizna smrt dio slavne izložbe Korespondencije:ERICE – KIAROSTAMI , a zatim i njezinu glavnu atrakciju pod istim naslovom, razmjenu video-pisama između Víctora Ericea i Abbasa Kiarostamija. Njihovih deset video-pisama nastalo je uz stvaranje izložbe o podudarnostima dvojice umjetnika, koji su znali da će prepiska biti dijelom konačnog postava. Prvo pismo snimio je Víctor Erice u Madridu 22. travnja 2005. u vrtu slikara Antonija Lópeza, na mjestu gdje je petnaest godina ranije snimao Sunce dunje. Ericeovo pismo je ostavilo snažan emotivni dojam na Kiarostamija koji je prvi odgovor poslao 5. rujna 2005. iz Teherana uvodnim riječima: “Nije lako napisati pismo Víctoru Ericeu. Poderao sam dva koja sam ti ranije napisao.”

U subotu 20. siječnja 2018. u 19 sati u sklopu stalnog postava – Zbirke u pokretu Muzeja suvremene umjetnosti otvorit ćemo iscrpan filmski esej u formi video instalacije za šest ekrana iz sobe za montažu Haruna Farockija i Antje Ehmann "Proždirati ili letjeti" (2008.), dekonstrukciju tragičnih muških junaka u filmu. Naslov počiva na tumačenju filmologa Helmuta Färbera o radu s filmskim slikama: neki seciraju ptice da bi ih jeli, a neki da bi vidjeli kako lete. Ova zvučna atrakcija iz Farockijeva kabineta za ispitivanje odnosa među slikama gostovat će u stalnom postavu muzeja - Zbirke u pokretu do 28. veljače 2018. Instalacija se odvija u sklopu programa "Serija za invizibilno kino", a za njezino zatvaranje najavljujemo predavanje umjetnika i kustosa Antje Ehmann i Carlesa Guerre, u suradnji s Institutom Harun Farocki, 27. veljače 2018.

Istog dana,u Gorgoni, u 20 sati, prikazujemo Ericeov dio omnibusa Centro Histórico koji je naručio portugalski grad Guimarães, Europski grad kulture u 2012. godini: Razbijeni prozori - test za film u Portugalu. Rad se temelji na fotografiji snimljenoj prije mnogo godina u kantini danas zatvorene tekstilne tvornice i potiče raspravu o propaloj/nekadašnjoj radničkoj kulturi. Bivši radnici i radnice čitaju tekstove utemeljene na njihovim sjećanjima.

Program nastavljamo s filmom Bota albanskih filmaša i povjesničara Iris Elezi i Thomasom Logorecijem, suosnivača Albanskog filmskog projekta, a Iris Elezi je upravo imenovana ravnateljicom Albanskog državnog filmskog arhiva te će u kustoskom programu s Logorecijem Slike opsade: Albanski zaboravljeni film podijeliti s nama filmsko iskustvo koje tek treba otkriti s filmovima čije 35-mm kopije nikada nisu prikazivane izvan Albanije.

Između projekcija odvijat će se razgovori s Víctorom Ericeom, filmašima i arhivistima Iris Elezi i Thomasom Logorecijem te Fatmirom Koçijem, filmolozima Bradom Stevensom i Charlesom Bossonom te domaćim filmolozima koje će moderirati Tanja Vrvilo.

RASPORED | SCHEDULE

PETAK, | FRIDAY, 19.1.2018.
GORGONA

19:00
RAZGOVOR | CONVERSATION
: Víctor Erice, Tomislav Brlek, Damir Radić, Brad Stevens, Charles Bosson, Iris Elezi, Thomas Logoreci, Tanja Vrvilo

20:00
UVOD | INTRO
: Víctor Erice, Tomislav Brlek, Tanja Vrvilo
Home, iz omnibusa | from the omnibus 3.11 A SENSE OF HOME FILMS, Naomi Kawase, 2011., digital video, boja, zvuk | colour, sound, 3.11 min.

Dio filmskog projekta autorice Naomi Kawase 3.11 A SENSE OF HOME FILMS nastao nakon prirodne i nuklearne katastrofe 11. ožujka 2011. u japanskoj regiji Tohoku i Fukushimi, a koji čine filmovi u trajanju tri minute i jedanaest sekundi povezavši osjećajem doma furusato dvadeset i jednog autora i autoricu.

Grimizna smrt | La Morte Rouge | The Scarlet Death, Víctor Erice, 2006., digital video, boja, zvuk | sound, colour, 34 min.

Víctor Erice - Abbas Kiarostami: Korespondencija | Correspondencia | Correspondence: Víctor Erice & Abbas Kiarostami, travanj, 2005. – svibanj, 2007., digital video, boja, zvuk | colour, sound, 98 min.

SUBOTA | SATURDAY 20. 1. 2018.
GORGONA

19:00
STALNI POSTAV - ZBIRKE U POKRETU | PERMANENT DISPLAY - COLLECTION IN MOTION
PRVI KAT | THE FIRST FLOOR

Otvorenje video instalacije | Opening of a video installation: Harun Farocki & Antje Ehmann
Instalacija ostaje otvorena do | The installation stays open until 28. 02. 2018.

Proždirati ili letjeti | Fressen oder Fliegen | Feasting or Flying, Harun Farocki & Antje Ehmann, 2008., video instalacija za šest ekrana | a video installation for six screens, c/b + boja, zvuk | b/w + colour, sound, 33 min. loop

Proždirati ili letjeti Haruna Farockija i Antje Ehmann aludira na izjavu Helmuta Färbera: “Jedni seciraju pticu da bi je pojeli, a drugi da bi razotkrili kako leti.” Dekonstrukcija tragičnog muškog junaka u filmu.

20:00
UVOD | INTRO
: Víctor Erice, Iris Elezi, Thomas Logoreci

Razbijeni prozori | Vidros partidos | Broken Windows, iz omnibusa | from the omnibus Centro histórico, Víctor Erice, 2012., DCP, boja, zvuk | colour, sound, 35 min.

Svijet | Bota | The World, Iris Elezi & Thomas Logoreci, 2014., DCP, boja, zvuk | colour, sound, 107 min.

***

Filmske mutacije: festival nevidljivog filma, filmološki projekt o politikama filmskog kustostva pokrenula je 2007. godine filmologinja i izvođačica Tanja Vrvilo s grupom utjecajnih filmologa i kustosa, autora epistolarnih eseja “Filmske mutacije: Pisma neke djece (nekoj djeci) 1960-ih” (Alexander Horwath, Nicole Brenez, Raymond Bellour, Jonathan Rosenbaum, Adrian Martin, Kent Jones). Tijekom deset izdanja festivala predstavili smo filmove bez refleksije u našoj sredini kroz programe filmskih teoretičara, filmskih autora i umjetnika od stalnih programa o japanskom nezavisnom i underground filmu (nastojeći potaknuti osnivanje studija japanskog filma i u našoj sredini, koje je bilo presudno za razvoj akademskog proučavanja filma na Zapadu), preko brojnih retrospektiva do programa koji izazivaju granice između filma i suvremene umjetnosti, poput instalacija za kino i specifične lokacije te arhivskih prisvajanja i izmještanja živih slika prošlog stoljeća.

Program Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma i Serija za invizibilno kino organizira umjetnička organizacija Film-protufilm, a ovo izdanje odvija se u partnerskoj suradnji s Muzejom suvremene umjetnosti i kinom Europa u Zagrebu, Art-kinom Croatia u Rijeci, Akademijom dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, Austrijskim filmskim muzejom u Beču, Institutom Harun Farocki u Berlinu, Language Barrier Productions, Inc, Albanskim državnim filmskim arhivom u Tirani.Program su podržali Hrvatski audiovizualni centar, Gradski ured za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba, Ministarstvo kulture Republike Hrvatske i Veleposlansvo Kraljevine Španjolske u Republici Hrvatskoj. Posebna zahvala Veleposlanstvo Republike Albanije u Republici Hrvatskoj i Hrvatsko albanskom društvu, Albanskom ministarstvu kulture i Albanskom nacionalnom centru za film (ANCC).

35-mm filmske i DCP kopije ljubaznošću autora i dopuštenjem Austrijskog filmskog muzeja u Beču, Albanskog državnog filmskog arhiva u Tirani, Ska-ndal Productions, Harun Farocki Institute, the United States Library of Congress.

Kontakti:
Tanja Vrvilo – umjetnička direktorica
+385 98 906 5512
tanja.vrvilo@gmail.com
Dina Pokrajac – koordinacija programa
+098 1654 612
dinapokrajac@yahoo.com
Jasna Čagalj – umjetnička asistentica,
koordinacija programa
+385 91 1914 211
jvsnvuk@gmail.com

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.