Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Novosti

11. HT nagrada: predstavljamo radove u mediju fotografije

Nakon prošlotjednog upoznavanja s video radovima koji će biti predstavljeni na ovogodišnjoj natječajnoj izložbi 11. HT nagrada za hrvatsku suvremenu umjetnost, ovaj tjedan predstavljamo vam radove ostvarene u mediju fotografije, a koji će biti izloženi u prostoru za privremene izložbe MSU-a od 20.4. do 13.5.2018. Od trideset i devet prijavljenih fotografija i fotografskih ciklusa, stručno povjerenstvo odabralo je sljedećih šest radova koji će konkurirati između sveukupno trideset i šest radova za jednu od četiri nagrade izložbe. U nastavku vam predstavljamo izjave autora i autorica kroz koje se možete upoznati s idejama koje se kriju iza njihovih radova.

DARKO BAVOLJAK, Izlozi, 2018.
Fotografska serija Izlozi priča je o propadanju. Bavoljak prikazuje napuštene zagrebačke izloge, propale dućane i obrte i tako stvara memorije prošlog, izgubljenog vremena na domaćem prostoru poharanom tranzicijom, lošim gospodarenjem ili možda samo neizbježnom mijenom. Prizore propasti estetizira do maksimuma, rezultat su oplošnjeni prikazi, fotografije fine, gotovo akvarelne estetike, prigušenog kolorita, koje graniče s apstrakcijom. Zatečeni prizori pogledom posvećenog, svjesnog i odgovornog promatrača-fotografa postaju ujedno i poligoni za suptilnu igru znakova. Bavoljak naime ne proziva glasno, njegove 'slike' nisu agresivne kao što je to njihov sadržaj: one variraju od naizgled neutralnih apstraktnih monokroma ili geometrijskih apstrakcija do površina na kojima ostatak nekog natpisa, ili primjerice komadić osmrtnice, selotejpa ili plakata upućuje na promjene značenja prostora. (Iva Prosoli)

MARA BRATOŠ, Ljubav i život žene, 2017/2018.
Ljubav i život žene je rad nastao praćenjem „drugog stanja” u doslovnom i metaforičnom značenju. Prati se razdoblje preobrazbe tjelesnih, psihičkih i emocionalnih promjena i otkrivanja nove individualnosti žene. Jedanaest crno-bijelih fotografija snimljeno je kao prirodna i spontana sekvenca u plitkom prostoru. Svjetlom se naglašava silueta, a različiti su položaji ruku u funkciji naglašavanja rastućeg volumena. Cilj je rada detabuizirati trudno žensko tijelo.
Od početka umjetničkog djelovanja predstavljam se ciklusima autobiografskih portreta gdje sintetiziram duhovni, psihološki i fizički aspekt samoostvarenja, koji su introspektivna vizualizacija pojedinih životnih faza i psihičkih stanja. (Izjava autorice.)

TANJA DEMAN, Potopljeni vrtovi, 2017.
U seriji Potopljeni vrtovi Tanja Deman promatra podvodne krajolike Jersey otoka, čije su obale obilježene do 13-metarskom razlikom između plime i oseke i snažnim morskim strujama. Radovi nastaju u dinamičkom pojasu plime i oseke, bilježenjem morfoloških formacija atlantskog podmorja, prijenosa i loma svjetla, no ponajviše začudnih podvodnih vrtova.
Fotografije odstupaju od turističkih i prirodoslovnih reprezentacija podmorja te daju novi uvid u ovaj fragilan svijet. Na prvi pogled, baršunasta nježnost morske flore, koja egzistira u tišini podmorja, čini se poetski umirujućom i benignom. Pomnijim proučavanjem fotografije razotkrivaju uznemirujući preobražaj: oštećenja i ožiljke na morskoj flori te okruženje koje je gotovo lišeno morske faune. U ovom efektu estetskog pomaka, podmorje se razotkriva kao strani i jezovit svijet. (Izjava autorice.)

ŽELJKO KIPKE, Antiprogetto turistico per l'Acquatorio di Rovigno (Turistički antiprojekt za rovinjski akvatorij), 2017.
Nekoliko je grebena i nenaseljenih otočića u rovinjskom akvatoriju. Zasad su pošteđeni turističke najezde, koja banalizira vrijednosti svih prostora na Zemlji. Pošteđeni su „modernizacije koja mjestima i putovanjima oduzima vrijeme i realnost prostora“ (G. Debord: La société du spectacle). Turistički antiprojekt je tek prijedlog za održavanje nekoliko slobodnih zona u duhu lokalne, rovinjske zajednice. Paralelno s gostoljubivošću ona razvija odbojnost spram došljaka kako bi vulgarne horde, barem prividno (u mislima), držala na pristojnoj udaljenosti. (Izjava autora.)

ZORAN PAVELIĆ I KATARINA ZLATEC, Osunčana mjesta, 2017.
Rad je fotodokumentacija performansa izvedenog u Spomen-parku Dotrščina, mjestu najvećeg masovnog zločina u povijesti Zagreba, koji se dogodio u vrijeme fašističke okupacije. U izvedbi su sudjelovali posjetitelji parka, nasumično birajući i mijenjajući pozicije u potrazi za svjetlom (produkcija: Virtualni muzej Dotrščina).
„Značenje rada specificirano je lokacijom. Izvode ga ljudi koji „stoje u svjetlu“, tako odajući počast onima koji su možda na istim tim mjestima tragično stradali. Izlazak sudionika iz sjenovitog mjesta u osunčano, suprotstavlja kategorije svjetla i sjene, i govori o općim principima ljudske slobode. Sloboda je uvijek odabir svjetla, a taj odabir potvrđuje svatko od sudionika u performansu. Utoliko izvedba svakog od njih nije samo odavanje počasti već i potvrda tog osobnog odabira.“ (Zoran Pavelić)

JASENKO RASOL, Blijeda slika, 2017.
Serija fotografija prikazuje detalje interijera devastiranoga broda Galeb koji je u kolektivnoj memoriji prvenstveno povezan s figurom jugoslavenskog predsjednika Josipa Broza Tita. Kao njegova ploveća rezidencija, brod je simbol glamuroznoga životnoga stila socijalističkog predsjednika, ali i stvarno mjesto političkih odluka i događaja koji su obilježili jedno povijesno razdoblje. U trenutnoj političkoj konstelaciji, međutim, postaje problematično mjesto povijesnih narativa, neželjeni artefakt na putanji od rezališta do muzeja. Fotografije bilježe segmente interijera s izblijedjelim tragovima slika, uklonjenih po promjeni ideološko-ekonomske paradigme. U stanju potpunog zapuštanja broda, uslijed tranzicijskih prijepora, ova režimska gesta brisanja vlastita je karikatura, upućujući istovremeno i na širu sliku društva, reduciranih javnih reprezentacija nametnutih dominantnom revizionističkom politikom. (Izjava autora.)

Za više informacija o izložbi pratite nas putem web stranice: www.msu.hr iFacebook stranice: https://www.facebook.com/MSUzagreb/.

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.