Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Novosti

10. DANI FOTOGRAFIJE ARHIVA TOŠO DABAC – tjedni program

Arhiv Tošo Dabac, Ilica 17, 5. 11. – 10. 11. 2018.

Predavanje: NA LEĐIMA PALIH DIVOVA – Sabina Sabolović

povjesničarka umjetnosti, kustosica kolektiva WHW

ATD, Ilica 17, 5. studenoga 2018. u 18 sati

Predavanje će predstaviti 2. bijenale industrijske umjetnosti Na leđima palih divova (srpanj – listopad 2018.) čije su kustosice članice kolektiva WHW. Koncept bijenala upisuje se na pozadini dugih povijesnih trajanja i smjena različitih epoha koje su oblikovale društveni i kulturni pejzaž regije Istre i Kvarnera: od Grčke i Rimskog Carstva, venecijanske, austrougarske, francuske i talijanske vlasti, pa sve do povijesti socijalizma i još jedne recentne epohe dugog, gotovo beskrajnog trajanja – razdoblja tzv. tranzicije.

Naslov bijenala Na leđima palih divova nadovezuje se na izvorno značenje sadržano u ovoj frazi, a koje upućuje na prijeku potrebu oslanjanja na ranija dostignuća kako bi se stekli novi uvidi i znanja, prožimajući se s osjećajem nestanka horizonta budućnosti u vremenu u kojem se nekadašnji koncept društvene transformacije pretvorio u nasilno održavanjepostojećeg stanja. Pripovijedanje, povijest, poezija, turizam, magično mišljenje, pobuna, kolonijalne implikacije industrijske proizvodnje, marginalizirani identiteti, etnička čišćenja, ekstraktivizam, podzemlje, šećer, fosilna goriva, ruine, ostaci, zbirke – neki su od ključnih pojmova koji proizlaze iz lokalnog konteksta. U dosluhu s njima više od dvadeset domaćih i međunarodnih suvremenih umjetnika i umjetnica izlaže svoje radove, od kojih su mnogi nove produkcije vezane za lokalni kontekst. Naglašavajući tu isprepletenost, bijenale ne predstavlja samo suvremene umjetnike i umjetnice nego i neke od lokalnih spomenika i druge tragove prošlih vremena, koji ravnopravno sudjeluju u izložbenoj strukturi.

Realizirajući se kao suradnički projekt L. A. E. XXI, MMSU-a Rijeka i Arheološkog muzeja Istre, uzimajući rudarski lokalitet Labina kao ishodišnu točku i svojevrsno imaginarno središte, bijenale se proširio različitim lokalitetima Istre i Primorja povezanima s antičkom, industrijskom i recentnom poviješću regije: KUC Lamparna, Narodni muzej i Gradska knjižnica u Labinu; napušteno kino u Raši; MMSU u Rijeci; Augustov hram, Galerija Amfiteatra Arene, SENSE – Centar za tranzicijsku pravdu u Puli; Apoteka– prostor za suvremenu umjetnost u Vodnjanu. Uključivanjem u izložbu postojećih povijesnih i kulturnih lokacija kao što su antički spomenici, industrijske, upravne i sakralne zgrade i njihovi detalji ili antifašistički i drugi spomenici te uklapanjem dijelova postojećih zbirki iz Arheološkog muzeja u Puli, Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci i Narodnog muzeja Labin u itinerer bijenala, ta se ekspanzija nastavlja bez ambicije otkrivanja još „neviđenog”, već prisvajanjima skreće s glavnih linija kako bi se razgrnuli povijesni slojevi i iznova zaplele rascjepkane niti priča o gradovima i regiji.

Predstavljanje umjetničkog djela: OTISAK U PROSTORU, Ksenija Turčić

Ksenija Turčić, izvanredna profesorica na Slikarskom odsjeku, Akademija likovnih umjetnosti u Zagrebu

ATD, Ilica 17, utorak, 6. studenoga 2018. u 18 sati

Počevši od percepcije prostora na tradicionalnoj slici dolazimo do zaključka da je svaki dvodimenzionalni prizor iluzija kojom naš mozak samo doživljava prostor. Samim time, moje se istraživanje proširuje iz tradicionalnog medija na dostupne i novije medije, kao što je pokretna fotografija (video), fotografija kao iluzija postojanja u vremenu i prostoru, u cilju nemogućnosti prikazivanja istine kao objektivne činjenice, jer je oblikovana subjektivnim sjećanjima, koja s vremenom nužno gube redoslijed i mijenjaju prvotni smisao.

PREDSTAVLJANJE: URED ZA FOTOGRAFIJU

ATD, Ilica 17, srijeda, 7. studenoga 2018. u 18 sati

Sudjeluju: Sandra Križić Roban, Lana Lovrenčić, Jelena Pašić i Karla Pudar

Ured za fotografiju (UzF) je neprofitna nevladina udruga iz Zagreba osnovana 2013. godine. U svojem je radu orijentirana k istraživanju, razvoju, promociji i kontekstualiziranju inovativnih umjetničkih praksi na polju fotografije i novih medija te praksi koje potiču pozitivne društvene promjene i inkluzivnost. Programi koje UzF provodi oslanjaju se na znanstveno-istraživački i umjetnički rad, a tematski i sadržajno prate aktualne probleme iz područja fotografije i novih medija, avangardnih umjetničkih praksi, teorije umjetnosti i filozofije. Svrha je UzF-a podizanje opće pismenosti izraza slikom, promoviranje i kontekstualizacija fotografskih i novomedijskih umjetničkih radova, produkcija novih umjetničkih ostvarenja, stvaranje novih znanja i produkcija umjetničkih radova te sustavno razvijanje teorije fotografije.

Od 2017. godine tim UzF-a čine Sandra Križić Roban, Lana Lovrenčić, Jelena Pašić i Karla Pudar. Programi i aktivnosti koje provodimo razvijane su u skladu s vrijednosti UzF-a, a to su autonomno, kritičko, refleksivno i proaktivno djelovanje kroz otvorenost, inovativnost i kreativnost u radu i promišljanju radi valorizacije, (re)interpretacije i očuvanja kulturne i umjetničke fotografske baštine. U sklopu 10. dana fotografije Arhiva Tošo Dabac članice tima UzF-a predstavit će mrežnu stranicu udruge Croatian Photography, izdavački program te posebno godišnji program Galerije Spot.

Foto radionica: Kako ogroman stroj postaje skulptura?

Industrijska strojarska škola / ATD, 8. i 9. studenoga 2018., 10 – 12 sati

Voditelj radionice: Luka Kedžo, fotograf

Što pretvara objekt, osobito objekt nesvakidašnjeg karaktera, u skulpturu?

Kako ogroman stroj postaje skulptura i koja je uloga gledatelja, a koja je uloga umjetnika u procesu pretvaranja objekta u skulpturu? Na ovoj radionici tražit ćemo odgovore na ta i takva pitanja. Skulptura nije samo stvar, kraj sam po sebi, već proizvod kreativnog procesa, prikladno odabranog i smrznutog trenutka, stvaralačkog čina koji može izvršiti svatko tko poznaje ideju. Fotografiranje skulpture onda možemo razumjeti kao razbijanje objekta na nepregledan broj kadrova, pogleda, ustvari fotografija. Ovu radionicu zamišljamo kao prigodu za stvaranje radova, objekata, odnosa i situacija te dokumentiranje planiranih ili spontanih djela u samom okruženju Industrijske strojarske škole u Zagrebu.

PLAN IZVOĐENJA: radionica traje dva dana te je nužno sudjelovanje na oba termina zbog same dinamike rada.

1. dan: Pronalazak adekvatnog materijala za izradu skulpture, kao i sama izrada, montaža te kombiniranje pronađenog ili pripremljenog materijala u nekakvu cjelinu, poželjno objekt. Ovaj dio odnosi se na rad na terenu.

2. dan: Postavljanje predložene skulpture u prostor, osvjetljavanje te dokumentiranje, tj. fotografsko snimanje objekta. Ovaj dio odnosi se na rad u prostoru ATD-a.

Luka Kedžo rođen je u Dubrovniku 1986. godine. Završio je diplomski studij fotografije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. U svojem radu koristi se različitim pristupima fotografiji, kao i njezinoj prezentaciji javnosti. Član je skupine Komična Hunta. Bio je voditelj četiri radionice na Danima fotografije Arhiva Tošo Dabac (2011., 2012., 2015. i 2016.). Živi i radi u Zagrebu. Imao je dvije samostalne izložbe: Odgovornost, Galerija Inkubator u Zagrebu 2012. te Debela i zla zmija, Galerija SC u Zagrebu 2017. godine. Također, izlagao je na više skupnih izložbi, od kojih izdvajamo one unutar umjetničke formacije KH, kao i ostale: Land art festival Slama 2010., Baranja, selo Lug – skupina KH (2010.), Maxartfest 2010, Zagreb, Kvaternikov trg – skupina KH (2010.), Squeeze it, Trieste Contemporanea, Trst, Italija – skupina KH (2015.), Artefatto 10, Trst, Italija – skupina KH (2015.), Institut za suvremenu umjetnost, Zagreb, (2015.); free art -arhive @ The Wrong – New Digital Art Biennale, Galerija Siva, Zagreb (2017.); Glas umjetnika – I am the mouth – Djela suvremenih umjetnika iz srednje i istočne Europe iz zbirke Art Collection Telekom – MSU, Zagreb (2018.); Prostor – Vrijeme– Autor, Francuski paviljon, Zagreb (2018.). Osvojio je više nagrada: za najboljeg mladog autora na 46. Zagrebačkom salonu (2011.); SqueezeIt, Trieste Contemporanea – nagrada za najbolji performans, Franco Jesurun Award, Trst, Italija (2015.); T-HT nagrada, MSU, Zagreb (2016.); finale nagrade Radoslav Putar, MMSU, Rijeka (2016.), 33. salon mladih, grand prix, HDLU, Zagreb (2016.). Od 2016. njegova serija KYKLOP nalazi se u kolekciji Deutsche Telekoma.

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.