Nova intervencija Promatrač na platou MSU-a

 

Nova intervencija Promatrač na platou MSU-a

21.02.2023

Nova intervencija Promatrač na platou Muzeja suvremene umjetnosti autora Marine Brletić i Srđana Laterza usmjerava pogled na važnu umjetninu u neposrednoj blizini Muzeja.

Kupač, podnaslova  Figura pod tušem, značajna je skulptura Ivana Kožarića (1921. – 2020.) koja mu je omogućila odlazak u Pariz. Jedna je od šest skulptura ovog umjetnika u javnom prostoru grada Zagreba, među kojima su najpoznatije Matoš na klupi na Strossmayerovom šetalištu i Prizemljeno sunce „spušteno” u Bogovićevu ulicu.

Samo raskršće dijeli skulpturu Kupača od muzejske zgrade, a ipak kao da je „nevidljiva” ili „izgubljena” u gustom urbanom pejzažu. Autori intervencije, i sami stanovnici Novog Zagreba i česti posjetitelji platoa, pitali su se: kako Kupača učiniti vidljivim?

Na javnom natječaju za intervenciju na platou MSU-a predložili su diskretnu instalaciju plave boje, boje vode, duhovito povezujući Kupača na zelenoj površini ispred zgrade INA-e i plato kao sunčalište uz bazen skulpture Oči pročišćenja  poljskog umjetnika Mirosława Bałke. Koncept i izgled intervencije inspiriran je drugom važnom skulpturom Ivana Kožarića – Unutarnje oči (1959. – 1960.), iz fundusa Muzeja, čije dvije šipke predstavljaju oči – ne one kojima gledamo svijet nego unutarnje, kojima ga osjećamo. Nova instalacija Promatrač dalekozorom, kao s vidikovca, usmjerava pogled na skulpturu kojoj redovito okrećemo leđa čekajući autobus. Postaje „unutarnje oči” promatrača koji otkriva umjetnost u Muzeju, ali i u  okolici.

 

Od Promatrača do Kupača

Trenutak napete ravnoteže čovjeka koji stojeći na jednoj nozi rukama pridržava stopalo druge noge, vjerojatno u nastojanju da ispere s njega zaostali riječni mulj, prizor je koji je toliko opčinio Ivana Kožarić na kupalištu na Savi, da je požurio u atelijer prenijeti ga u kiparsku formu. Na vrhu duguljaste stapke – noge – brzim, vještim pokretima tvori kružnu formu, petlju koja kontinuirano teče bez početka i kraja – od ruke do stopala, od stopala do ruke, pretapajući ih. Gipsani model Kupača tada nastao, 1956., čuva se u Muzeju suvremene umjetnosti, u sklopu Atelijera Kožarić, u njegovu „laboratoriju za oživljavanje”. Godinu dana kasnije, u Dubrovniku, model je zaokupio pažnju francuskog likovnog kritičara Jacquesa Lasseignea. Na njegov prijedlog Kožarić odlazi na rezidenciju u Pariz, gdje stvara skulpturu Unutarnje oči. Kao i Kupač – skulptura obuhvaća prazninu, intimni prostor, što je sa svim svojim značenjima važna tema za umjetničku grupu Gorgona kojoj će se Kožarić uskoro pridružiti. Nakon kraćeg boravka u Parizu, zasićen narudžbama, odlučuje ipak trajno boraviti u Zagrebu, gdje, iako nema materijalnih mogućnosti ostvariti većinu radova, ima slobodu stvaranja. Trebalo je više od dvadeset godina da bi Kožarić ostvario Kupača u bronci i u punoj veličini, otkupom INA-e 1981. Prema njegovoj želji skulptura je na kraće vrijeme postavljena na Zrinjevac, kao dio 16. zagrebačkog salona. Kupač je 1999. izvučen iz čuvaonica INA-e i postavljen na zelenu gradsku površinu ispred njihove nove zgrade u Novom Zagrebu.

 

O projektu

Javno predstavljanje intervencije Promatrač pod nazivom Dan za umjetnost u Novom Zagrebu odvilo se u subotu, 18. veljače 2023. godine uz prigodnu istraživačku igru Umjetnost OKO tebe i likovnu radionicu.

Intervencija Promatrač izvedena je u sklopu projekta TOČKA SASTAJANJA koji je ostvaren angažmanom Prijatelja MSU-a: Maja Bakalar, Tatjana Cvetko, Lana Dolenec, Ela Domitrović, Dolores Galić, Karmen Nivić, Matko Radić, Petar Vranjković i Ana Vuković te uz stručni savjet i suradnju kolega i kolegica iz Muzeja: Zdenka Badovinac, Kristina Bonjeković Stojković, Darko Čopec, Ivana Janković Radmila Iva Janković, Sanja Kuzmanović, Kristina Matković, Vesna Meštrić, Mirta Pavić.

autori koncepta: Marina Brletić, Srđan Laterza

kustosica projekta: Renata Filčić

produkcija: Muzej suvremene umjetnosti

tehnička izvedba i postav: Imkin Herceg, obrt za izradu metalnih konstrukcija i namještaja

tehnička podrška: Darko Čopec, Aleksandar Milošević, Robert Pavković, Zdenko Zavalić

marketing: Andrea Barberić Lukić

vizualni identitet: Tajana Zver

tlocrt: Sanja Kuzmanović

asistentica: Ela Domitrović

 

Projekt Točka sastajanja ostvaren je potporom Grada Zagreba i Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, u partnerstvu s INA-om.

 

Fotografije Dana za umjetnost u Novom Zagrebu: Eva Šustar

Skupna fotografija Prijatelja MSU-a: Lea Cvetko