Jasenko Rasol - fotografski ciklus "Distopija"

 

Jasenko Rasol - fotografski ciklus "Distopija"

Fotografirajući propadanje nekoć slavnog turističkog kompleksa Haludovo, remek- djela poznog modernizma Borisa Magaša, Rasolov fotografski ciklus Distopija (2016.) pripovijeda nekoliko paralelnih i jednakovrijednih narativa. 

Jedan tijek priče ilustrira neumitno propadanje djela ljudskih ruku i arhitektove superiorne vizije. Na fotografijama promatramo podivljale biljke penjačice, gusta stabla lovora i ostalu mediteransku vegetaciju kako nezaustavljivo rastaču arhitekturu. Riječ je o moćnom prikazu sudbine svega što su sagradile ili će sagraditi ljudske ruke. S druge, pak, strane, fotografije pripovijedaju o nestajanju vizija odnosno utopija. Naime, luksuzno hotelsko naselje Haludovo, reklamirano kao “Potpuni raj-otok u Europi“ u koje je nekoć uloženo 45 milijuna dolara podrazumijevalo je dvojno upravljanje s ograničenim stranim ulaganjima. Tako je hotel ostao državno vlasništvo dok je investitor, inače vlasnik popularnog muškog časopisa Penthouse, bio voditelj poslova i svojevrsni glasnogovornik imućne klijentele koja je dolazila kockati u hotel s pet zvjezdica s dodanom vrijednošću Penthouse zečica. Zbog rata, tranzicijskih procesa i novog ulagača, došli su i problemi zbog koncesije nad javnim dobrom i pristupa moru pa kompleks već dvadeset godina propada. Ne zauzimajući strane u prijeporu između države i privatnog investitora, Rasolov objektiv dokumentaristički precizno bilježi propadanje kompleksa. Međutim, minuciozno odabrani kadrovi odaju njegovu afektivnu privrženost kako kvalitetnoj arhitekturi kasnog modernizma posvećenoj dokolici tako i konačnom trijumfu prirode. Ipak, zahvaljujući kolektivnoj memoriji o haludovskoj utopiji „kapitalističkog socijalizma“, Rasolove fotografije također prizivaju moguće opozicije između nekadašnjeg i današnjeg poimanja prostora: planiranje naspram stihijske gradnje obale, tradicijsko graditeljstvo nasuprot novokomponiranih stilova, i na koncu utopiju spram distopije.

Jasenko Rasol (Zagreb, 1969.) završio je Akademiju dramskih umjetnosti, odjel Filmsko i TV snimanje u Zagrebu. Studirao je i na škotskom  Glasgow Universityju, na Odsjeku za fotografiju. Od 1992. do 1996. godine je kamerman Reuters TV-a a kasnije radi za BBC, NBC, FUJI, CCN, HTV te je angažiran u dokumentarnim filmovima strane i domaće produkcije. Surađuje s poznatim i cijenjenim imenima dokumentarnog/eksperimentalnog filma u Hrvatskoj. Dobitnik je brojnih nagrada za svoj izvanredan rad. Ostvario je više od 40 samostalnih izložbi, a sudjelovao je i na brojnim skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. O njegovom radu izdano je pet fotomonografija među kojima valja izdvojiti Zimske vrtove, Pokriveno  i Irma. Živi u Zagrebu gdje radi kao samostalni fotograf i snimatelj.