U 18. izdanju projekta SintArt gostuju Hana Miletić, hrvatska umjetnica s belgijskom adresom koja razvija umjetnički jezik temeljen prvenstveno na izradi tekstilnih radova, škotski vizualni umjetnik Graham Kelly baziran u Belgiji i Nizozemskoj, koji se hrvatskoj publici predstavlja po prvi put s filmom naziva Hello Joe, te Centar za istraživanje mode i odijevanja (CIMO) iz Zagreba. Kroz proces tkanja Miletić promišlja društvenu i kulturnu stvarnost u kojoj živi i radi, a putem svoje tkalačke prakse reproducira društvene geste održavanja i popravaka na infrastrukturi i raznim objektima u različitim stanjima tranzicije. Fokus ove izložbe i istraživanja donacije Zbirke Vjenceslava Richtera i Nade Kareš Richter je odnos između privatnog i javnog prostora Zbirke, s naglaskom na intiman prostor stana koji se nalazi u sklopu Zbirke, a unutar kojeg umjetnici ostvaruju dijalog zamjenom pojedinih postojećih objekata vlastitim umjetničkim radovima.
Ciklus povremenih izložbi SintArt održava se 15. godinu u okviru izložbene djelatnosti Zbirke Vjenceslava Richtera i Nade Kareš Richter. Nekadašnji radni prostor arhitekta i umjetnika Vjenceslava Richtera u prizemlju obiteljske kuće preuređen je početkom 2000. godine u izložbeni, s namjerom predstavljanja umjetničkih radova iz donacije, ali i novih umjetničkih istraživanja suvremenih umjetnika i umjetnica mlađe i srednje generacije. U svojim radovima oblikovanim u različitim medijima, gostujući umjetnici i umjetnice referirali su se na različita područja Richterovog stvaralaštva, od arhitektonskih projekata, umjetničkih istraživanja do teorijskih tekstova ili pak same donacije donoseći nova tumačenja, kako autorova stvaralaštva, tako i same Zbirke. Projekt SintArt proizašao je iz Richterove ideje i prijedloga da Zbirka postoji kao aktivno mjesto otvoreno istraživanjima i eksperimentu te kao prostor za kulturne sadržaje koji dijalog ostvaruju i s umjetnicama i umjetnicima, ali i s lokalnom zajednicom. Hana Miletić, u suradnji s Grahamom Kellyjem i Centrom za istraživanje mode i odijevanja (CIMO), u projektu SintArt 18 predstavlja site-specific tekstilne, prostorne, video i tekstualne intervencije u prostorima Zbirke Richter koje će privremeno ili zamijeniti određene elemente interijera, ili pak izmjestiti njihove pozicije i funkcije, ali i stvoriti nove odnose i značenja između izložbenog, radnog i privatnog prostora Zbirke povezujući ih u novu interpretativnu cjelinu.
Zastori geometrijskog uzorka i rijetkog tkanja, koji prizivaju mrežu transparentnosti (eng. transparancy grid), propuštaju svjetlost u privatan prostor stanovanja na prvome katu, stvarajući novu perspektivu za sagledavanje postojećeg, već dobro poznatog ambijenta. Isti zastori ponavljaju se i u izložbenom prostoru prizemlja kuće, naglašavajući određene strukturne elemente arhitekture, istovremeno stvarajući novi ritam kretanja i dinamiku unutar tog prostora. Uz suptilno umetanje autorskog tekstila u intiman prostor, umjetnici čine još jednu gestu - u intiman prostor stana unose i skulpturu Nada (1957.) Vjenceslava Richtera, temeljenu na principu tenzije kao strukturalne ideje, sastavljene od industrijski proizvedenih elemenata (čelična sajla, žica, vijci) koji u jednoličnom ritmu upućuju jedan na drugoga, a tek pažljivim promatranjem otkriva se objekt koji prkosi prirodnim zakonitostima. U izložbenom prostoru u prizemlju Zbirke nalazi se video rad Grahama Kellyja koji je nastao potajno u nekoliko iznajmljenih Airbnb smještaja te prikazuje, pretače i kombinira pronađene elemente snimljene unutar nekoliko privatnih domova stvarajući svojevrsni arhiv koji propituje vrijednost privatnoga i privatnosti. Njegov drugi rad prikazan na televizoru u privatnom prostoru prvoga kata ponavlja vizure jednog objekta iz samoga filma u video petlji. Nastavno na istraživanje intimnih dijelova životnog prostora Vjenceslava Richtera i Nade Kareš Richter, Centar za istraživanje mode i odijevanja (CIMO) selektirao je desetak predmeta koji su dio originalnog inventara kuće te su isti obrađeni i klasificirani kroz kombinaciju faktografskog, osobnog i spekulativnog opisa predstavljenog u stilu muzeološke inventarizacije predmeta o kojima muzej skrbi. Tako su primjerice izdvojeni deke i tepih u spavaćoj sobi, garderobni ormar Nade Kareš Richter, te zidne i stolne tkanine, obrađene kroz senzorne - vizualne i haptičke, te osobne refleksije. Skrećući pozornost na privatno, na određene osobne predmete, odjeću i namještaj, pa i interpretaciju, obraćamo veću pozornost na ulogu Nade Kareš Richter u samome prostoru kuće, njezinu prisutnost u oblikovanju interijera i njezin doprinos i podršku u stvaranju ambijenta kakav Zbirka Richter danas je.
Kustosice: Morana Matković, Ana Škegro
Program je ostvaren uz podršku Grada Zagreba i Ministarstva kulture i medija RH. Projekt je omogućen uz podršku programa Europske unije Culture Moves Europe.
SintArt 18: Hana Miletić i Graham Kelly uz CIMO - U dijalogu s Nadom Kareš Richter i Vjenceslavom Richterom
Otvorenje: 24. 5. 2025. u 12 sati
Trajanje izložbe: 24. 5. – 24. 8. 2025.
Zbirka Vjenceslava Richtera i Nade Kareš Richter, Vrhovec 38
Radno vrijeme Zbirke Richter: srijeda / subota: 11 - 16 sati (ostalim danima uz prethodnu najavu)