Tina Gverović i Siniša Ilić: Točke pritiska

 

Tina Gverović i Siniša Ilić: Točke pritiska

14.04.2022 - 23.10.2022 / Zbirka Richter

Izložba je produžena do 23. 10. 

Polazište umjetničkog istraživanja Tine Gverović i Siniše Ilića čuveni je Jugoslavenski paviljon na međunarodnoj izložbi EXPO 58 u Bruxellesu, 1958., arhitekta Vjenceslava Richtera. U postavu paviljona, na kojemu su bili angažirani brojni suradnici, kroz prostornu su se organizaciju promišljale teme državne i društvene organizacije, suvremene umjetnosti, ekonomije i turizma. Umjetnike zanima kako se tada neko društvo predstavljalo kroz koncept paviljona i koje bi danas bile relevantne teme na koje bi se mogao osvrnuti Paviljon suvremenog društva.

Izložba Točke pritiska preispituje arhivsku građu prostornih struktura Richterovog paviljona, uspostavljajući relaciju s problemima suvremenosti, s konceptom kulturne baštine, aktivnim promjenama okoliša i pejzaža te kompleksnošću društvenih uvjeta potrebnih za opstanak i održivost. Svjedoci smo ekoloških, geoloških i društvenih promjena, okružuju nas političke krize i ratovi. Pitanje je kako Paviljon, kao oblik društvene radionice, može upravo te teme organizirati i ujediniti unutar koncepta kolektivnog rada i raspodjele odgovornosti.

Radovi nastali tijekom istraživanja dotiču se problema proizvodnje i recikliranja, upotrebe alternativnih i prilagodljivih materijala. U organizaciji kretanja kroz radove, ponovno se izvodi prostorni koncept Richterovog paviljona za EXPO 58, u kojem su tematske cjeline bile povezane bez prepreka. Navedene teme provlače se kroz prizmu krhkosti tijela i egzistencije, međusobne podrške i pokretljivosti. Postupci kojima se to mapira nestabilni su i krhki, podrazumijevaju brisanje, pritisak, padove, ali istodobno govore o otpornosti i snazi.

Rezultat umjetničkog istraživanja i proširena verzija izložbe bit će objavljeni u elektroničkoj publikaciji koju će oblikovati Ben Cain.

Izložba i publikacija realiziraju se u sklopu projekta Adrinetbook, uz potporu Grada Zagreba i Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske.

Kustosica izložbe: Jasna Jakšić

 

Tina Gverović (1975., Zagreb) i Siniša Ilić (1977., Beograd) realizirali su nekoliko zajedničkih projekata. Među značajnijima su suradnje Kolaži s autoputa, u okviru projekta Janje moje malo (sve što vidimo moglo bi biti drugačije), kustoskog kolektiva WHW i Kathrin Rhomberg, u Zagrebu (2017.); Izvrnuta kuća u Tate Modern (kustosice Una Popović i Hannah Dewar), u okviru projekta suradnje Tate Modern iz Londona i Muzeja savremene umetnosti iz Beograda, koji je uključivao izložbe i rezidencijalno-istraživački boravak u obje institucije (2013.); Preokreti (kustosica Una Popović), salon MSU-a Beograd (2014.); Neizvesne adaptacije (s kustosicom Jelenom Vesić), Kulturni centar Beograda (2011.); No Network bijenale (kustos Branislav Dimitrijević) u Konjicu (2011.); Rekonstrukcija, Magacin u Kraljevića Marka, Beograd (2007.).

Tina Gverović radi u mediju instalacije, crteža, slikarstva, zvuka, teksta i videa. U umjetničkom radu – često u formi slojevitih, naizgled apstraktnih instalacija – istražuje društveni kontekst te ekonomsku prirodu materijala i sirovina. Zanima je potencijal političkih tema i utopija. Završila je diplomski studij na Akademiji Jan van Eyck u Maastrichtu te je doktorirala na Sveučilištu Middlesex u Londonu. Izlagala je na Folkestone trijenalu, 57. venecijanskom bijenalu, u kulturnom centru Corner DC, WKV-u Stuttgart, Muzeju za umjetnost i obrt u Hamburgu, na izložbi Trigon – Post Environment u Künstlerhausu u Grazu, Bijenalu Suzhou Documents, u muzeju Tate Modern te na Bijenalu u Busanu. Nedavno je, u suradnji s Benom Cainom, izvela rad u javnom prostoru za kampus Sveučilišta u Readingu. Predavala je na Camberwell College of Arts, Slade School of Arts, Dutch Art Institute Roaming Academy te na WHW Akademiji u Zagrebu.

Siniša Ilić likovni je umjetnik koji se kroz različite medije bavi društvenim fenomenima i mehanizmima, istražujući forme rada, tenzija u društvu, nasilja i nestabilnih situacija. Istražuje oblike kolektivnog i istraživačkog rada i bavi se dizajnom scenskog i izvedbenog prostora. Među osnivačima je TkH – Teorije koja hoda (2001. – 2017.), umjetničko-teorijske platforme iz Beograda. Završio je Fakultet likovnih umetnosti u Beogradu. Izlagao je u Muzeju savremene umetnosti, Kulturnom centru i na Oktobarskom salonu u Beogradu; galerijama Nova i VN u Zagrebu; Georges Pompidou centru i Kadist fondaciji u Parizu; u muzeju Tate Modern i galeriji Calvert 22 u Londonu; na Industrijskom bijenalu u Rijeci i na Uralskom bijenalu u Jekaterinburgu, u MAXXI Muzeju u Rimu; u WUK i Open Space galerijama u Beču; u Modernoj galeriji u Ljubljani te na Lofoten Festivalu. Bio je ko-kustos (s Bojanom Đorđevom i Majom Mirković) srpske izložbe Radovi na sceni na Praškom kvadrijenalu dizajna scenskog prostora 2019.