Ubu@50 - budućnosti digitalne avangarde

 

Ubu@50 - budućnosti digitalne avangarde

29.11.2022 - 29.11.2022 / Dvorana Gorgona

Pozivamo vas na glazbeno-filmski performans „Ogledalo" umjetnice People Like Us i razgovor o budućnostima digitalne avangarde kojim započinjemo aktivnosti projekta Ubu@50 – 50 Ubua. Ogledalo je psihodelični i evokativni glazbeno-filmski kolaž nastao iz stotina igranih filmova polazeći od ideje da je kamera svjetlo koje obasjava tamu i oko koje promatra ljude u njihovoj samoći. Konceptualni soundtrack nastao iz stotina glazbenih hitova ugledni je časopis The Wire uvrstio u 10 najvažnijih albuma 2019. godine.

UbuWeb (ubu.com) najveći je mrežni arhiv avangardne umjetnosti. Ubu je netom navršio 25. obljetnicu postojanja. Otkako je interneta kao globalnog masovnog medija, američki konceptualni umjetnik Kenneth Goldsmith sâm, koristeći najjednostavniji HTML kôd i ne pitajući za dopuštenje, skuplja, organizira i daje pristup inače teško dostupnim djelima eksperimentalnog filma, video umjetnosti, suvremenog kazališta, konceptualne poezije i konkretne glazbe. Godinama prije no što su muzeji i arhivi suvremene umjetnosti počeli digitalizirati građu iz svojih depoa, Ubu je bio mjesto otkrivanja važnih djela kulturne povijesti i potencijalno kulturne budućnosti. Međutim, u vremenima digitalnih platformi, nadzora i kontrole intelektualnog vlasništva dragocjeni arhiv poput Ubua može nestati preko noći.

S Ubu@50 pitamo se kako bi treba izgledati budućnost koja bi omogućila da Ubu i drugi autonomni digitalni arhivi opstanu narednih četvrt stoljeća. Kakvu budućnost možemo zamisliti za avangarde u uvjetima sveprisutnih digitalnih infrastruktura, intenzivne primjene umjetne inteligencije i tehnoloških odgovora na društvene i ekološke krize? I obratno, kakvu budućnost možemo zamisliti za društva iz održivog korištenja tehnologija, radikalnih avangardnih gesti i zajedničkih dobara kakvo su nastajali u digitalnoj kulturi u prethodnih četvrt stoljeća?

Vicki Bennett / People Like Us britanska je umjetnica koja od početka 1990-ih radi u polju audio-vizualnog kolaža apropriirajući postojeće snimke u mračan i duhovit komentar na popularnu kulturu. Bennett smatra sempliranje i kolaž folklornom umjetnošću koja se koristi paletom suvremenih medija i tehnologija i kojoj je kao popularnoj formi svojstveno dijeljenje i refencijalnost. Pretpostavka njenog djela je da je sve međusobno povezano i da tražiti vlasništvo nad „originalnim” ili izoliranim konceptom je smiješno i suvišno. Bennett je prva umjetnica koja je dobila neograničen pristup čitavom BBC-evom arhivu, a kao People Like Us izlagala je i izvodila u muzejima i na festivalima kao što su Tate Modern, Barbican, Sydney Opera House, Royal Albert Hall, Pompidou Centre, Venice Biennale i Sonar. Nastupala je u radijskim emisijama John Peel Sessions i Mixing It, a uređuje je emisiju „DO or DIY” na mrežnom radiju WFMU. Čitav katalog People Like Us dostupan je na UbuWebu.

Olga Goriunova kulturologinja je sa sveučilišta Royal Holloway. Tijekom 2000-ih kurirala je festivale softverske umjetnosti „Readme” (Moskva 2002., Helsinki 2003., Aarhus 2004., Dortmund 2005.) i sudjelovala u pokretanju repozitorija softverske umjetnosti Runme.org. Organizirala je 2010. i međunarodnu izložbu „Funware” u bristolskoj galeriji Arnolfini. U svom interdisciplinarnom istraživačkom radu povezuje teorije računarstva, umjetnosti i knjiženosti s filozofijom. Zanimaju je procesi subjektiviranja u kontekstu tehnologija i estetike, kao i mišljenje izvan okvira ljudskog i posthumanističke ekologije. Interese svog ranijeg medijsko-umjetničkog rada povezuje s problematikom digitalne apstrakcije subjekta, preispitujući što se događa s ljudskim bićem – markiranim rodom i rasom – u mrežnim kulturama.

Marcell Mars jedan je od pokretača Multimedijalnog instituta/MAMA. Njegov istraživački projekt „Ruling Class Studies”, koji je započeo na Jan van Eyck Academy (2011.), preispituje digitalne inovacije, doprinose slobodnom softveru i strategije koju razvijaju korporacije poput Googlea, Amazona i Facebooka. Zajedno s Tomislavom Medakom vodi „knjižnicu iz sjene” Memory of the World, za koju razvija i održava softversku infrastrukturu.

 

Ubu@50 – 50 Ubua dio je programa Multimedijalnog instituta „Javna knjižnica” i aktivnost projekta „Peripheral Visions” – partnerskog projekta kojeg organizacije EIPCP, Kontrapunkt, Kuda.org, Kulturtreger, Maska i Multimedijalni institut uz podršku Evropske unije. Program „Javna knjižnica” podržava Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske.