„DRUGAČIJI I JEDNAKI – umjetnost i inkluzija“

 

„DRUGAČIJI I JEDNAKI – umjetnost i inkluzija“

24.05.2022 - 24.05.2022 / MSU, južni plato

Cjelodnevni raznolik program posvećen je promoviranju inovativnih oblika rada s onima koje smatramo „drugačijima“ – a to su skupine osoba koje bilo zbog urođenih bilo stečenih osobina samo žele biti „jednake“. Kako je rekla Margareta Vidmar, umjetnica i edukatorica: „Želimo promijeniti stereotipe i predrasude prema takvim skupinama i promovirati društveni model uključivosti i pozitivne različitosti.“  

Edukatori, aktivisti, volonteri iznijet će svoja iskustva unapređivanja raznih metoda koje su uvijek inkluzivne. Članovi Udruge za podršku osobama s intelektualnim oštećenjima Grada Zagreba izvest će predstavu „Potraga za vremenom“, bit će prikazana tri filma o uključivanju „drugačijih“ u kreativne programe, moći ćete poslušati predavanja i razgovore sa sudionicima, uključiti se u radionicu terapijskim zvonima.

Na kraju dana bit će otvorenje izložbe radova odraslih osoba s intelektualnim teškoćama u Inkluzivnoj galeriji u Sermageova 4.

Muzej suvremene umjetnosti od početka ima programe za društveno deprivilegirane i osjetljive skupine i ovaj cjelodnevni program samo je nastavak ispunjavanja naše misije da budemo otvoreni svima, da smo svi umjetnici, kako je davno rekao jedan od najpoznatijih kreativaca prošlog stoljeća.

Organizacija: Daniela Bilopavlović Bedenik, viša kustosica, voditeljica Zbirke marginalne umjetnosti

 

Program

10.00–11.00

  • Projekt Tigar: Umjetnička akcija „Tigrovo srce“

O PROJEKTU TIGAR (2020.2024.)

Autorica projekta: Margareta Vidmar

 „Projekt Tigar“ plod je suradnje Dnevnog centra za rehabilitaciju djece i mladeži Mali dom Zagreb i Ustanove za sveobuhvatnu skrb "Tigrovi", Spomen dom Tigrovi u Rakitju. Voditelji projekta su Margareta Vidmar, likovna terapeutkinja i umjetnica, Dražen Viljušić, kineziolog i Đuro Đurić, veteran Domovinskog rata. Svrha projekta je psihosocijalna podrška i osnaživanje djece i mladih s teškoćama i veterana. Oni se povezuju u zajedničkom kreativnom radu te se tako događa individualni i grupni transformacijski proces stjecanjem novih iskustava i uvida.

Projektom je aktualizirana potreba uključivanja veterana te djece i mladih s invaliditetom u kulturni i javni život grada kroz umjetničke akcije i izložbe.

Želimo promijeniti stereotipe i predrasude prema takvim skupinama i promovirati društveni model uključivosti i pozitivne različitosti. Ujedno, tako se širi mreža osobnih odnosa, volontera i profesionalne suradnje između ustanova socijale skrbi, NGO organizacija i kulturnih ustanova.

11.30–16.00 – Gorgona: predstava, prezentacije, okrugli stol i projekcije filmova

11.30–12.00

  • "Potraga za vremenom", kazališna predstava, Udruga za podršku osobama s intelektualnim oštećenjima Grada Zagreba

Predstava je nastala u okviru projekta inovativnih umjetničkih i kulturnih praksi u inkluzivnom radu s osobama s invaliditetom. Nositelj projekta je Radiona, voditeljica Deborah Hustić.

Izvođači su korisnici Udruge za podršku osobama s intelektualnim oštećenjima Vjeverica. Uprizorili su zabavan i kreativan tekst nastao u suradnji Vjeverica, Kristijana Ugrine, glumca i Lovre Krsnika, režisera. Zemljanin Đuro i princeza Kazaljčica, kao i ostali junaci u epskoj su potrazi za mladošću. Na putovanje vas vode: Nataša Tisanić, Vedran Vranar, Božena Simatović, Mia Sertić, Samija Zaydan i Evica Perković.

Radiona.org  zajedno s partnerima Udrugom za podršku osobama s intelektualnim oštećenjima Grada Zagreba te Centrom za kulturu Trešnjevka tijekom 2021. pokrenula je prvi zajednički  projekt koji razvija i realizira intermedijalne i hibridne edukativne programe. Rezultat su izvedbeni programi za širu javnost koji pokazuju mogućnosti i aspekte inkluzije stvaranjem preduvjeta za kvalitetnije kohezivne procese. 

Radiona.org neprofitna je organizacija i građanski laboratorij osnovana  je 2011. godine. Bavi se DIY-om (uradi sam), DIWO-om (uradi s drugima) i DITO-om (uradimo zajedno) kulturama, STEAM konceptima, interdisciplinarnim i međugeneracijskim neformalnim obrazovanjem i hibridnim aktivnosti. Lab razvija inovativne projekte s naglaskom na izgradnju zajednice, građansku participaciju, koheziju i društvenu uključenost, prijenos znanja i sukreaciju.

12.00–12.30 – razgovor nakon predstave: Kristijan Ugrina, Lovro Krsnik, Deborah Hustić

Deborah Hustić, medijska umjetnica, kreativna direktorica, projektna menadžerica i kustosica Udruge za razvoj „uradi sam“ kulture – Radiona Zagreb makerspace. Bavi se zvukom i razvojem edukacije u radionicama uz pomoć STEAM-a.

Kristijan Ugrina, akademski glumac, diplomirao je na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu. I prije diplome glumio je u Zagrebačkom kazalištu mladih (ZKM) čiji je stalni član postao 1987. Osim kazalištem, bavi se filmskom i televizijskom glumom te sinkronizacijama. Voditelj je i autor brojnih edukativnih radionica za djecu i odrasle.

Lovro Krsnik, kazališni i radijski režiser, diplomirao je na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Radi kao profesor u privatnoj Umjetničkoj gimnaziji u Zagrebu, vodi glumačke grupe u Teatru Puna kuća, kao i međunarodne radionice europskih projekata. Dramske tehnike koristi u radu s osobama s mentalnim izazovima i oštećenjima u udrugama: Ambidekster klub, Klub Vjeverice i Ludruga. Član je HCDO-a i HDDU-a. Nekoliko godina vodi dramske radionice kod Vjeverica, što je važno za kontinuitet rada.

12.30–12.45 – PAUZA ZA KAVU

PREZENTACIJE I OKRUGLI STOL

12.45–13.05

  • Margareta Vidmar, umjetnica i likovna terapeutkinja u Centru za rehabilitaciju djece i mladeži Mali dom Zagreb

Projekt „Nosorog“

Margareta Vidmar završila je školu slikarstva Agora, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet (ERF), magistrirala psihotraumatologiju na Medicinskom fakultetu. Radi kao likovna terapeutkinja i voditeljica inkluzivnih umjetničkih projekata u Centru za rehabilitaciju Mali dom Zagreb te vodi likovne radionice za različite humanitarne udruge. Suradnica je Odsjeka za kreativne art terapije na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu. Od 1998. izlaže na samostalnim i skupnim izložbama u zemlji i svijetu. Pripadnica je autsajderske scene, članica HDLU-a i Hrvatske udruge za ekspresivnu art terapiju.

 „Priča o Nosorogu“, kratkometražni film

redatelj: Tomislav Fiket, trajanje 10`18“

Društveno angažirani umjetnički projekt „Nosorog“ počeo je u kreativnoj radionici Malog doma oblikovanjem skulpture nosoroga s grupom mladih s višestrukim teškoćama. Margareta Vidmar uvela ih je u ulogu umjetnika. Zatim je Nosorog, odgovarajući na poziv ili slijedeći inicijativu autora, boravio u različitim gradskim prostorima ulazeći u interakcije sa skupinama građana. Tako je skupljao iskustva i razvijao se, što je bilo vidljivo u promjeni boje njegove „kože“. Film prati Nosorogove pustolovine na putu odrastanja.

13.10–13.30

Margareta Vidmar – suradnja s Laboratorijem za specijalno strukovno obrazovanje (EEEEK) u Serresu, Grčka

Svrha specijalnog obrazovanja je razvoj osobnosti učenika, usavršavanje njihovih vještina i sposobnosti kako bi se postigla integracija ili reintegracija u zajednički obrazovni sustav i društvo u cjelini.

Laboratorij za specijalno strukovno obrazovanje (EEEEK) u Serresu javna je srednja škola za adolescente s posebnim potrebama.

 

„Vjerujem da je bilo lijepo…“, kratkometražni film

scenarist: Lefteris Passias

Svrha projekta je uključivanje učenika u sve aspekte rada na filmu, od početka do kraja. Tema filma je Drugi svjetski rat, trenutak kada su nacisti osvojili Grčku. Riječ je o filmu punom ljubavi u kojem se riječima i pjesmom pokazuje ljepota mira naspram strahota ratnih zločina.

13.30–13.50

doc. dr. sc. Damir Miholić, docent na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, psihodramski terapeut s ECP licencom

„Psihodrama i inkluzija“

Tema izlaganja je teorijski okvir psihodrame kao edukacijske i psihoterapijske metode, ključni koncepti, metoda (spontanost, kreativnost, uloga) te tehnike kojima koje se provodi. Poseban je naglasak stavljen na inkluzivne mogućnosti psihodrame u radu s djecom s teškoćama u razvoju i osobama s invaliditetom, a u kontekstu otvaranja novog kanala komunikacije za izražavanje njihovih potreba, otkrivanje skrivenih vještina, stjecanje novih znanja i uspostavljanje kvalitetnijih društvenih odnosa.

Damir Miholić docent je na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu u Zagrebu. Nositelj je nekoliko kolegija na preddiplomskom i diplomskom studiju iz područja ekspresivnih art terapija. Bio je dugogodišnji vanjski suradnik kao dramski pedagog Zagrebačkog kazališta mladih. Psihodramski je terapeut s licencom ECP (European Certificate for Psychotherapy). Voditelj je niza dramskih i psihodramskih radionica u Hrvatskoj i inozemstvu, kao i edukacija za stručnjake iz različitih disciplina.

13.50–14.15 – PAUZA ZA OSVJEŽENJE

14.15–14.35

"Ticala", kratkometražni umjetnički film

Film je rezultat plesne i govorne radionice škole Kilkenny Colective for the Art Talents – KCAT, tijekom nedavne karantene kada je škola uglavnom bila zatvorena. Glavni akter je mlada osoba s obilježjima iz spektra autizma. Prikazuje osjetljiva zrcala svijesti u autistične osobe.

  • Danijel Grčević, waldorfski učitelj i dramski pedagog

Prva pedagoška iskustva stekao je radeći za vrijeme Domovinskog rata u izbjegličkim središtima. Karijeru nastavlja radeći u dvije waldorfske škole u Republici Irskoj, Kilkenny i Kildare. Dugogodišnji je suradnik Instituta za waldorfsku pedagogiju u Zagrebu i osnivač inicijative za Socijalnu terapiju i Zdravstvenu pedagogiju "Vidar".

14.40–15.00

„Likovnost i oštećenje vida“

  • Tanja Parlov, prof. likovne kulture, likovna pedagoginja u Centru za odgoj i obrazovanje Vinko Bek

Prof. Parlov predstavlja uvođenje osobe oštećena vida u svijet likovnosti. Pristup je specifičan jer kreće od istraživanja i razumijevanja prostora, zatim oblika i površina, likovnih elemenata koji su vezani za stvarno, trodimenzionalno iskustvo. Tek nakon toga slijepa osoba može razumjeti plošni, virtualni način izričaja crtežom.

Tanja Parlov diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, nastavnički smjer, u klasi Miroslava Šuteja. Nakon diplome počinje raditi kao profesorica likovne kulture u Centru za odgoj i obrazovanje Vinko Bek gdje radi i danas. Posvetila se likovnoj edukaciji osoba oštećena vida kroz nastavu i likovnu terapiju.

15.00–16.00 – DISKUSIJA

16.00–16.45 – ŠKOLICA

  •  Inkluzivna radionica "Kome zvona zvone", voditelj Danijel Grčević

Riječ je o radionici s terapijskim zvonima na kojoj se sudionicima dočarava iskustvo čistoga tona te osnovni principi nastajanja melodije. Radionice su namijenjena svima, a nastale su iz potrebe zajedničkog stvaranja glazbe bez obzira na sposobnosti sudionika. Vrlo uspješno se koriste u svakodnevnom životu i radu terapijskih zajednica. Radionica je inspirirana pjesmom "For Whom the Bell Tolls" Johna Donnea.

18.00 – Galerija Art & CeRZe, Sermageova 4, otvorenje izložbe „ART4ALL – Crtež kao medij“, 24. 5. – 24. 6. 2022.

Izlažu: Ranko Ćuća, Mislav Grgas, Klara Marković, Ivan Jakovljević, Zdravko Krešić

Art&CeRZe inkluzivna je umjetnička galerija, prva u ovom dijelu Europe. Izložba predstavlja likovno stvaralaštvo odraslih osoba s intelektualnim teškoćama, s nakanom da se pokaže njihova originalnost likovne percepcije i likovno izražavanje.

Blanka Stančić Puhak, mag.umj., voditeljica Inkluzivne umjetničke galerije, nakon Škole primijenjenih umjetnosti diplomirala je na University of Canterbury (Kent Institute of art and design), magistrira na Akademiji likovnih umetnosti u Ljubljani, doktorandica je na Univerzitetu u Mariboru (Pedagoški fakultet, Edukacijske znanosti). Radi i kao asistentica na Zdravstvenom veleučilištu na smjeru radne terapije gdje drži predavanja i vježbe pod nazivom „Likovna terapija i likovne tehnike u radu s osobama sa intelektualnim teškoćama“. Inicijatorica je inkluzivne likovne galerije te dugi niz godina promovira umjetnost i talent osoba s intelektualnim teškoćama kroz razne kulturne manifestacije, izložbe, likovne kolonije u Centru za rehabilitaciju Zagreb, organiziranom stanovanju.

 

Organizacija: Daniela Bilopavlović Bedenik, viša kustosica, voditeljica Zbirke marginalne umjetnosti